Panama – Puerto Permo / Anachucuna

Vi är i Panama!

Under seglatsen hit pirrade det till i kroppen, äntligen på väg till Panama. Ingen aning om varför jag fastnat så för Panama. Detta är nått vi skojat om länge i familjen. Jag ser guldet medan Emil ser hetta, regn och mord. Tompi ser nog också regn och hetta blandat med guldstänk.

Seglatsen hit på ca 150 sjömil var nästan helt perfekt, lagom med vind 15–20 knop akterligt och fullmåne. Kanske lite väl stora vågor för att vara perfekt, enligt windy var dom 2,6 meter och det märktes när man skulle sova. Fick köra motor dom första timmarna innan vinden kom, så då laddade vi batterierna och körde watermaker samtidigt som problem nr 2 dök upp.

Sista dagarna i Cartagena förberedde vi oss genom en rejäl bunkring av mat, tvättade rent, besökte agenten och inte minst fikade. Lite allmänt pysslande med Asta blev det också.

Är skoj vara i en fin stad men i slutet längtade vi ut till lugnet. Inne i Cartagena bubblar havet av båtar som kör turister eller bara är ute. Periodvis kokade nästan havet runt oss där vi ankrade.

Tankade upp Asta, 5:46 per liter för dieseln och bensinen 6:80. Inget bra för miljön men för plånboken.

Vi kör mycket med äggkokaren och vattenkokaren på el sen vi installerade lithium batterierna. Äggkokare skall man inte förkasta, jag gjorde det innan jag förstod vitsen med perfekta ägg. Körde alltid på känsla innan när jag kokade ägg och inte många gånger dem blev perfekta, ha ha.

På onsdagen väntade vi på att få våra pass och papper, till sist kom en kollega till agenten med passen och pappren till oss efter lunch. Efter detta seglade vi sakta ut mot öarna, och då dök problem 1 upp när vi startade motorn eller rättare sagt motorn ville ej starta när vi skulle ankra. Minuspolen på startbatteriet var lös vilket gjorde att minuspolen hade smält lite. Fick använda husbanken till att starta. Knepigt för den har suttit där ett år och plötsligt lossar nu.

Tompi fixade motorn och jag middag och matlådor. När väl allt var klart bara vi njöt av stillheten.

Till Panama var det viktigt vara framme på morgonen då man måste vidare sen efter inklareringen och viktigt att det är lugnt vatten då vågorna går rätt in i viken vid inklareringen där man måste ankra. Startade färden efter en lugn kaffestund och frukost runt 8-snåret.

Problem nr 2 kom upp på förmiddagen när vi körde motorn innan vinden kom, relät som kopplar samman batteribankarna strulade. Jag hörde ett blixtrande klickande medan Tompi lekte med delfinerna. Tompi undersöker nu detta och jag hjälper till stundtals eller bloggar.

Jag blev lite bekymrad för vinden mojnade aldrig på natten som prognosen sagt med tanke på vågorna. Väckte Tompi på morgonen när vi närmade oss, tog ner seglen och vi båda började tveka om vi skulle våga gå in i viken och ankra med tanke på våghöjden.

Sjökorten på plottern är inget bra här, Sonar korten på Navionics bättre, därför gott vi har med boken som vi väntade på i Santa Marta. Står waypoints och beskrivningar i The Panama Cruising guide.

Nu hojtar Tompi till att vi laddar in över 40A genom solcellerna, vilket behövs med tanke på att frysen går dygnet runt. Har vattentemp på 32 grader där vi ligger nu.

Ankrade enligt bokens waypoints i 6 meter djup som periodvis var 7 meter pga dyningarna inne i viken. Kändes okey då vi backade ordentligt. Man fick lite lä inne i viken. Tog dingen in och försökte anpassa så vi inte skulle slå runt när vi kom till land. Det är inte lätt att ta sig i land med dingen när det kommer stora dyningar.

Åkte in vid 8-snåret och vid 10-tiden var vi klara. Farbrorn på Maritiomo var supergullig och hjälpsam. Ja alla var hjälpsamma och trevliga. När vi väl skulle åka ut till Asta igen efter gett polisen kopia på vårt cruising permit säger en polis, inspeccion inspeccion och höll upp handen vi skulle vänta hos honom.

Samtidigt börjar 4 poliser ta med sig stora vapen ut till deras båt. Vi tror dom skall åka ut och gå ombord på Asta. Shit tänker jag, dom har ju inga fendrar och våra ligger nerpackade. Visst tänker man knäppt ibland.

Men det slutar med att 2 andra poliser åker med oss i dingen ut och där blir den ena sjösjuk när han rotar igenom lådor och dylikt. Var inte lätt ta sig ombord på Asta när man gungar mycket heller. Var faktiskt riktigt roligt. Allt var lugnt och vi kunde ta upp ankaret och åka till viken vi hade sett ut lite norrut.

Igår em åkte vi in till land för att bada men slutade med bad från båten. Finns krokodiler här och är inte vattnet klart blir det snabbt dopp för mig.

Ligger i en fin skyddad vik med palmer och en by runt om oss där Kuna folket bor. Skall åka in i eftermiddag och utforska mer.

Panama blev självständigt först 1903, var tidigare en spansk koloni. Deras största inkomstkälla är Panamakanalen som förbinder Karibiska havet med Stilla Havet.

San Blas som vi befinner oss i nu är en ö-grupp bestående av 350–400 öar. Detta är Kuna-indianernas land (läser från en fakta ruta). Stor del av befolkningen lever primitivt och har fiske och koksnötsplockning som huvudsakliga försörjning.

Kommer rapportera mer till er. Visst skall det bli spännande med San Blas!

Over and out från Panama!

Dagens vy när solen försökte titta fram till morgonkaffet

Published by

12 thoughts on “Panama – Puerto Permo / Anachucuna

1. Sitter o läser din blogg tog till morgonkaffet, nej te var det här. Inte samma väder man vaknar upp till här, mörkt, vind o regn. Så spännande med Panama o man blir ressugen. Får nog kolla på resor idag. Kram till er! ❤

1. Tompi startar också upp dagen med en kopp te efter hans ”magras” sen blir det en kopp kaffe för han.
      Jag dricker bara te när vi seglar eller om vi tar en kvällsfika.
      Så rofyllt här nu när ovädret passerat. Hör bara åskan i bakgrunden blandat med Åsne gnägg.
      Stor kram ❤️

2. Ja konstigt våra grannar är precis på väg till Panama City i dag och har en semester i 14 dagar där nere 5 dagar i Panama City sedan en litet flyg till en av öarna där.
    Ja ni får fortsätta att ha en bra resa.
    Var försiktiga.
    Mvh Bo

1. Kul, världen är liten ibland.
      Tror norra delen av SAN Blas är populär.
      Vaknade kl 5 imorse av världens åsk och regn väder……….så nu är Asta ren och fin.
      Bara haft några få droppar regn i Colombia så kändes fräscht.
      Ha det så gott!

3. Hej på er:) Härlig läsning till söndagskaffet. Panama är ju exotiskt värre och inte så mycket info från genom åren. Höll på att hamna där på en fiskodling (vad annars) men det blev inte så..
    Jag missade nog en blogg så jag frågar, har ni bestämt om ni skal passera Panama kanalen över till Pacific ocean eller om ni skal hålla er där ni är? Njut av livet och var försiktiga.
    Hälsningar, Fam Lindqvist

1. Ha ha, du eller rättare sagt ni har sett mycket av världen pga fiskodlingar.
      Vi skall gå igenom kanalen, det skall bli nästa äventyr.
      Är häftigt här och riktigt rofyllt.
      Kram till er!

4. Hunnit bli ljust här när jag dricker morgonteet. Vi var ju på fest igår.
    Härligt dock med soliga bilder… blir också sååå ressugen

1. Ja, solen ger en energi. Oavsett om solen skiner på fjället eller stranden.
      Nu mullrar åskan i bakgrunden och himlen är blå svart och cool lugnt som efter ett oväder.
      Stor solig kram

5. Hola bounes tardes !!!

Kom ner till Spanien i natt,lite regn o mulet sol i morgon !!
    I kväll blir det lite Asiatisk mat , gott gott!
    Spännande varje gång du skriver Annika , längtar redan till nästa gång
    Take care
    Kram kram Ingela & co

1. Tack snälla
      Härligt ni är tillbaks och kan gotta er i solen.
      Tror ert väder nu är perfekt för Ludde som befunnit sig i Spanien sen oktober.