Colombia – santa marta hejdå

Now is Starlink up and running!

En jäkla hastighet på wi-fi. Paketet kom efter en vecka och det är väldigt simpelt att få i gång. Man sköter allt via en app. Det vi fick ändra var till rörlighet så den hittar rätt satellit när den söker. Annars så valde den bara satelliten där vi sagt vi bor.

Inköpet var 4800 kr och månadsavgiften är strax under 500 kr. Vi har valt bostad med rörlighet. Kommer vi komma till nya kontinenter så gör vi en flyttanmälan. Månadsavgiften är baserad till vilket land du bor i/är i. Tycker detta är stencoolt!

Tompi hittade ett ”industriområde” dit vi gick och hittade där en massa braiga affärer, den dagen slutade med både rör till antennen och nya solceller. Det blev en 170 W solcell till aktern och två nya 100 W solceller. Bytte ut våra gamla, så nu har vi 6 st nya solceller totalt för i år. Var väldigt bra priser, och inga missöden med frakter och skit. Vår 200 W som vi egentligen vill ha ger drygt 11A per timme dagtid.

Så sen sist har vi fixat lite med Asta, väntat på vår bok vi fick beställa från Usa om cruising i Panama, strosat runt i Santa Marta och köpt lite julklappar samt varit på en rolig hike, 40 000 steg, puhhh.

Santa Marta var juligt dekorerat med massa ljus och julsånger som hördes lite varstans ifrån.

Asta jul pyntad

Hade hört Tayrona Park var fin att vandra i, så vi tog bussen från marknaden och åkte en timme bort. Finns två ingångar och valde den ”populära” ingången.

Massa folk och dom 5 första kilometrarna var det hyfsat med folk som vandrade till en väldigt populär beach där dom övernattade i tält. Men efter Cabo San Juan beach valde vi en led över bergen till den andra ingången av parken. Betydligt mindre väl besökt.

Gick fel och hamnade lite galet innan vi kom på rätt stig. Hade drygt 5 timmar på oss att nå fram innan det blev mörkt. Så tempot uppför berget var snabbt, alla 3 pustade och svettades som galningar. Jäkligt gott känna man lever, ha ha.

Periodvis nästan ingen stig men efter mot slutet var det toppenfin stig. Vi stannade en gång för vattenpaus och hörde ett ”jaguar ljud”. Var säkert något annat men vi blev allt lite spaka och satte fart, ha ha.

I slutet av vandringen kom lite hostel. Vi stannade vid ett och fyllde på våra reserver, ljuvligt. Hade bara ätit en snabb lunch vid stranden och behövde energi.

Var en riktigt fin vandring med läcker natur.

Två dagar innan man skall flytta sig måste man klarera ut och få ett Zierpe som man visar upp vid nästa plats, även om man bara skall förflytta sig inom landet. Startade proceduren på söndagen då vi ville sticka tidigt onsdag morgon. Tyvärr fick vi ej med oss vårt cruising permit som vi skulle ha utan marinan skulle mejla detta till oss. Detta har ej kommit till oss ännu.

Vi måste även ha en agent här i Cartagena för att klarera in. Har fått tag i en agent här i Cartagena som just nu bara väntar på vårt cruising permit.

Lämnade Santa Marta runt 6 snåret på morgonen. Stuvade alla fendrar och tampar innan vi fick fart. Visste det skulle blåsa mycket och vara stora vågor. Periodvis hade vi 35 knop i medel men från rätt vinkel, akter ifrån.

Loggade i 9–10 knop i medel stundtals och surfade i 15,5 knop. Efter 40 sjömil när man rundar ett hörne vid Barranquilla lugnade sig vågorna något. Var en kul segling som gick snabbt om än lite salt.

På kvällen gled vi in i Cartagena efter 112 sjömil, storstad och man såg alla ljusen som välkomnade oss. Var en massa småbåtar ute som partajade. Alltid mäktigt glida in i städer på natten. Ankrade utanför en marina, hört man kan låna deras dingy dock mot ersättning.

Cartagena by night

Så nu ligger vi ankrade här i Cartagena där vi kommer fira jul innan Lisa flyger hem den 25:e på kvällen. Känns väldigt bra men saknar övriga nära och kära.

Vi önskar alla en riktigt fin jul och hoppas ni får vara friska och krya och en massa mys väntar till jul!

Over and out och stor jul kram!

Published by

8 thoughts on “Colombia – santa marta hejdå

1. Måste vara ett fantastiskt land att besöka. Så många vackra platser.
    Önskar er en härlig julhelg med många upplevelser.
    Kramar till er alla 3 ‍
    Marie o Claes
    Oss idag kom våra 45 kubikmeter möbler och flyttkartonger så vi vet vad vi gör på jul

2. GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR!
    Oj så spännande ni har det! Önskar er all lycka på de stora haven! Mysigt att Lisa är med under julen! Hälsa Lisa!
    Colombia tycks vara ett vackert land!
    Segla lugnt!
    Julkramar från Xantina

3. FELIZ NAVIDAD y UN FELIZ ANO NUEVO

Ha en riktig go julafton allihop!!!
    O fortsatt trevlig seglats !!
    Kramizzar
    Ingela y Rick

1. Ingen riktigt jul känsla ännu men planerna för julafton är spikat så på julafton vaknar vi upp med massa julkänslor.