Colombia – Hola

Så här harmoniskt blev det sista kvällen ombord. Dygn 1 okey medan dygn 2 och 3 inget kul medan dygn 4 rättade det till sig igen.

Vi var glada att vi tog beslutet att första dygnet segla österut och ta höjd för benet söderut sen. Dygn 2 och 3 seglade vi på ca 55 grader och hade vindstyrka på 20–30 knop i medel blandat med squall. Storseglet åkte upp och ner till vi till slut tog ner det och bara seglade på kutter och genuan. Aldrig seglat i den kostymen förut men funkade väldigt bra.

Första dygnet fick vi motorsegla lite grann och passade även på att göra vatten. Var våg och vind lä bakom Haiti.

Frågar man Lisa hur trippen var så säger hon nog det var toppen, trots sjösjuka som hon försökte sova bort mestadels av tiden. Men skam den som ger sig, sina vakter skötte hon exemplariskt. Riktigt skönt vara en besättning på 3 då vi körde 3-timmars vakter mot våra annars 6-timmars.

Lite läskigt med squallen man såg på radarn och hur dom rörde sig och löstes upp eller stärktes mot oss då man inte vet vindstyrkan.

Tompi servade oss med mat, guld värt. Annars såg Tompi på film eller spelade ett beroendeframkallande spel på telefonen när han inte hade vakt. Jäkla Lisa som introducerade Panda Pop, ha ha. Jag har inte fastnat för det men övriga är fast.

Under dygn 2 fick vi in några droppar havsvatten vid bokhyllan. Samma vi fick under den tuffa seglingen i Bahamas. Vågorna sköljde över oss och även in i sittbrunnen. Var svårt sitta ute utan bli genomsur av vågskvätten dygn 2 och 3. Platsen till nedgången är suverän skön att ha. Alltid torr och man har bra stöd.

Fjärde natten slog vi av på farten för att vara frame i lite dagsljus. Nätterna var kolsvarta då ingen måne fanns uppe. Annars är månen ett fint sällskap på nätterna. Nu var det stjärnorna som höll en sällskap på vakten.

Emils väderprognoser stämde perfekt. Han har definitivt fast anställning som Astas metrolog. Väntat lite för att se hur det går med Starlink men det verkar dröja ett tag till. Blir nog till att köpa en Iridium när vi kommer ut i Stilla havet.

Vi gled in och la oss vid bensinstationen och väntade tills allt öppnade upp. Tog en väldigt god kopp kaffe och firade vi var framme. Alla nöjda och väldigt glada.

Vi blev anvisade en plats utan vatten och el, ytterst på en brygga. Ligger superbra där men skulle vilja ha lite vatten för tvättning av båten. Hela utsidan är supersalt, blääää. El behöver vi för att kunna köra avfuktaren när vi lämnar båten några dagar för utflykter. Skall få en ny plats inom kort.

För att klarera in här i Colombia behöver man en agent, obligatoriskt sen en tid tillbaka. Hade tidigare mejlat marinan alla uppgifterna och bifogat pass, båtcertifikatet, vaccinationsintyg etcetera. Nu är marinan vår agent och skötte alla instanserna för oss. Vi fick inte lämna området förrän vi fått våra stämplar i passet och det tog en dag bara.

Flera europiska båtar här och fått massa tips på utflykter och praktiska ting. Riktigt go stämning i både marinan och i staden. I marinan är det gästbåtar blandat med inhemska båtar. En del båtar tar ut turister varvat med bogserbåtar eller pilots.

Igår var vi ute och käkade. Sådan folkfest det var på gatorna, både familjer, gamla som unga var ute. Go musik spelas överallt och skön atmosfär.

Helt klart ett land som skall bli väldigt spännande att utforska. Vi har börjat spåna och nästa vecka skall vi i väg på en hike och bokat en övernattning på ett hostel som tydligen är supermysigt.

Over and out och Glad Advent på er!

Ps. Skall julpynta när båten är ren och fin så vi får lite julkänsla.

Published by

8 thoughts on “Colombia – Hola

1. Super story, what a big help your children are
    Colombia is really exciting, longing for the next reports… Big hug Mirjam

1. Payback We say to the kids, ha ha.
      We really looking forward to explore Colombia.
      Tomorrow up to the mountain. Now are we sailing out for a couple of hours to do run the watermaker and swim.
      How is it going for you?
      Big hug

2. Hola bounes dias!
    Det blev en härlig morra att vakna upp till!
    NU ÄR DOM FRAMME !!!
    Nya äventyr , ha så skoj !

Kram Ingela

1. Bounes Días!
      Första koppen kaffe på platt vatten är obetalbar, underbar, i gryningen.
      Colombia är ett spännande land. Imorgon skall vi iväg upp i bergen.
      Njut av julmyset
      Kramar

3. Det är så skönt att se er berättelse och bilder, längtar ned till värmen.
    Här hemma i Vallentuna är det grått och tråkigt.
    Tog upp Archipelago för en månad sedan och vinterkonserverat henne. Under vintern kommer
    jag att arbeta med en hel del reparationer och förbättringar . Till sommaren kommer jag att
    segla upp utefter Norrlandskusten.
    Om ni framöver kommer att komma upp till Stockholmstrakten så måste ni höra av er så
    att vi kan träffas.

1. Du vet vi hör av oss om vi närmar oss storstaden.
      Värme o sol är fantastiskt. Du får njuta av julmyset och vi av värmen.
      Kul med Norrland till sommaren, vacker tur.
      Stor kram

4. Ingen kul segling om man mår dåligt. Men så spännande Colombia verkar vara. Vad kul att Flisan är med er ett tag. Var försiktiga o ha det fantastiskt.