Jamaica – Port Antonio

Nästa blogg blev från Jamaica, jippi.

Inga pirater på vår seglats utan bara brutal coastguard.

Kom fram sent på kvällen (kl 23) och det var kolsvart. Ankrade i en vik nära inklareringen då vi inte ville segla in i mörkret. Somnade sött och vaknar upp av bländande ljus och en man som skriker och har sig mitt i natten. Får på oss kläder och rusar upp och möts av K-pistar och en skrikande man.

Får förklara våra avsikter och efter mycket skrik kom vi överens om att vi kl 8.00 skulle klarera in. Efter detta åkte dom i väg med sin patrullbåt i en jäkla fart. Det roliga är att det är marinan som ringer tull/immigration/hälsomyndigheten för att dom skall komma ner till båten och marinan öppnar inte förrän kl 09.00. Vi startade upp efter en härlig kopp kaffe i sittbrunnen och brummade in 1,5 sjömil till marinan strax före kl 8 och väntade in öppningen utav marinan vid bryggan. Kustbevakningen struntade helt i oss.

Våra vänner på s/y Pinta kom och sa hejdå på morgonen och släppte förtöjningarna då vi flyttade oss till bryggan där utcheckningen sker. Dit kom sen även s/y Little Whale med en supergo Banana bread kaka gjord i tryckkokaren som lite färdmat.

Var ofta rätt stökig sjö, hade strömmen mot oss och vinden med oss. Blev krabb sjö. Jäklar vad hon pinnade på Asta på nätterna, blåste mellan 15–30 knop fram till 35 Nm från Jamaica då vinden dog totalt. Då fick motorn ta vid. Seglade med 1–2 rev i storen samt periodvis revad genua.

Var en otrolig härlig känsla vara i väg igen och man kommer snabbt in i sina rutiner med vakterna och maten. Vi fortsätter med våra 6 timmars vakter på nätterna.

Vi ligger ankrade utanför marinan, så vackert runt omkring oss. Härlig reggaemusik vaggar oss till söms.

Tror det var andra natten på ankaret då jag står och gör kaffe på morgonen när jag ser flera maskerade människor i en båt med k-pistar kommer och lägger sig på vår båt. Ropar till Tompi att nu kommer massa killar medan jag försöker hitta kläderna och kan gå upp.

Väl uppe vill dom mig ingenting utan söker bara skydd bakom oss då dom är ute på en övning.

Vi har hört och läst mycket om kriminaliteten här på Jamaica. Man skall inte lämna sin båt obemannad bl a har vi hört om man inte ligger i en marina.

Nu ligger vi supertryggt utanför marinan och betalar en avgift dagligen för att nyttja deras dinge dock och faciliteter. Just nu medan jag bloggar tvättar jag i marinans maskiner.

Är inga andra båtar här som man lever i.

Varit ute och luftat oss i närområdet samt tog en busstur en dag till Ocho Rios, en stad dit kryssningsfartyg kommer samt mycket hotell. Väldigt olikt Port Antonio som inte har någon större turism.

Vi fastnade inte alls för denna stad. Kändes så gott ta bussen hem igen till Port Antonio. Väntade 2 timmar på minibussen hem och Tompi hamnade under 2 större kvinnor medan jag hamnde jämte chauffören på en tillfällig stol och fick ha damens väska modell större i mitt knä.

Inte alls lika god stämning på bussen här om man jämför med DR. Tycker när vi satt och väntade på bussen att man inte såg några glada människor. Ser mycket ”utslagna” människor med tom blick och sten höga på något. Jag tar illa vid mig.

Marijana röks det hela tiden här och Tompi skrattar åt mig för jag svarar alltid lika artigt när dom frågar om jag skall köpa, No Thanks.

Här i stan finns allting men är en liten by. Ser självklart alla färgglada rasta färger här på lite huvudbonader eller på någon liten bar. Finns otroligt många småbarer här. Tycker det är superfint här med allt grönt och alla palmer.

Lite fakta om Jamaica. Ön är 234 km lång och 80 km bred. Man pratar engelska här men vi förstår aldrig vad dom säger. Mestadels av folket pratar Jamaican Patois. Jamaican blev självständigt 1962, tillhörde England innan dess. Vänstertrafik råder.

Bor närmare 3 miljoner människor här varav 1/3 av folket lever i huvudstaden Kingston.

Tyckte när vi hade kört motorn sista vägen in att det luktade konstigt. Så igår kollade vi igenom allt och tvättade motorn samt hittade en liten läcka på slangen till insprutningspumpen. Tompi har nu bytt slangen medan jag sitter här. Riktigt skitgöra rent ut sagt och så svårt hålla rent när det är så trångt att komma åt motorn.

På tisdag kommer Lisa till Kingston. Har precis lämnat in en ansökan om cruising permit för att få flytta oss runt ön. På lördag ser det ut att bli lite seglingsvind söderut för oss. Varit helt vindstilla sen vi kom. Orkanen över Bahamas och Florida har sugit med sig all vind här ifrån.

Nu är tvätten klar och Tompi kom precis hit nu med en kopp kaffe och kakor till mig. Han känner sin fru, ha ha.

Over and out från ett vackert Port Antonio!

låg

Published by

6 thoughts on “Jamaica – Port Antonio

1. You are sooo brave. Masked men next to the boot, i think i would be very frightened. Soons a bit less relaxed than DR, but you are already used to these surounding
    Have a good time with Lisa Saludos from Tazacorte Mirjam

1. It’s good for you heart with some adrenaline rush

Hope everything is going okey. Have you start to install the watermaker yet?

Tazacorte is Nice, lovely place. It has a speciel place in my heart.
      You must be pretty good in Spanish now. I’m trying but now just English again.
      Will try in Colombia again and practise.

Good luck and enjoy, Bug hug

2. Hej / Hola !
    Nu blir man sugen att åka på långresa igen
    Helt fantastiskt att se era kort o era äventyr !! !
    Är i Spanien fram till 12 dec, firar jul o nyår i Mölndal
    Sen tillbaka till våra äventyr här nere!!

Ha det gött
    Kram Ingela y Rick. ( mammas grannar )

1. Låter som ni plockar det bästa av två världar.
      Visst är det kul med spanska , älskar vara i spansk talande länder.
      Ludde är i Spanien fram till februari, stortrivs.
      Vi älskar se nya platser och underbart ha med sig boendet . Havet är magiskt, inte alltid, ha ha.
      Ha det jättegott och adiós !

3. HEJ
    DET ÄR ROLIGT MED INFORMATION FRÅN ER BÅDE BILDER OCH TEXT OCH DU ÄR DUKTIG ATT SKRIVA OCH BERÄTTA OM ERA