Bahamas – George Town

Nu har man börjat vänja sig vid att det är så grunt överallt. Häromdagen när vi ankrade var det 6 meter djupt, ropade då på Tompi djupankring, ha ha.

Äntligen i George Town, varit mycket vind och i fel riktning för oss sen sist. Just nu passerar en ny front över oss, ca 15 m/s. Men vi ligger bra i en bay gömd bakom Stocking Island ihop med massa andra båtar. Många amerikaner som seglar hit innan dom vänder hemåt igen.

Vi låg kvar i Little Bay några dagar till, för mycket vind för att fortsätta söderut. Gick ingen nöd på oss, sista dagarna var lite guppiga då vinden vred lite. Sa hejdå till Bella Luna som skulle segla norrut mot USA. Alla lämnade oss kändes det som, blev rätt tomt i viken.

En av dagarna hade vi drama vid stranden. Ibland kommer en stora dingar in till stranden och sätter upp parasoller, solar, sängar och bord för lunch på stranden för gästerna på yachterna. En enorm dinge med inombordare körde för långt upp på stranden och tänkte nog inte på tidvattnet. Blev fast där hela dagen, så gästerna fick transporteras in med deras skuggbåt och sen hoppa på en madrass som personalen drog in till land. Personalen försökte med allt för att få loss den, skuggbåten försökte dra ut den utan resultat. För tung att lyfta även om man var många personer.

Puttrade sen ner 10 sjömil och gömde oss bakom ön för blåsten och åskvädren som har härjat rejält. På vissa ställen i Bahamas fick många båtar skador då åskan slog ner hos dem, all elektronik blev förstörd. Bella Luna hade vindar på 50 knop och massa åska uppe i Nassau, klarade sig bra förutom att 2 solpaneler blåste av. Vi fick aldrig åskan över oss utan höll sig lite mer på avstånd och sällan vindar över 30 knop.

Läst det fanns en häftig grotta på ön, hittade en liten stig till grottan genom ön.

Vandrade till östsidan av ön, man blir ju ledsen när man ser hur mycket skräp och plast som blåser upp på öarna.

Vi vet inte hur ön såg ut före pandemin men nu var ön skräpig och väldigt nergången tyvärr. Pandemin har slagit hårt för många.

Pratade med en lokal fiskare på ön. Han berättade att dom gärna äter Barracuda så vi skulle ta med oss våra fångster till lokalborna. Väldigt vänliga på ön och nyfikna på oss liksom vi på dom.

Var nära ta död på oss där, gick förbi en flygplansraka med massa ogräs i asfalten och såg helt nergången ut. Sa vi kunde gena över den men Tompi sa vi tar vägen i stället. Tur var väl det för plötsligt landar ett litet plan och släpper av 3 personer och försvinner sen lika snabbt igen.

På måndagen väntade vi in högvattnet då vi skulle passera några 1,5 meters ställen. Såg aldrig vi var under 2,4 meter. Vinden hade mojnat och var nu rätt i nosen på oss. Tuffade 10 sjömil söderut till en otroligt vacker ö kedja. Tyvärr var öarna privatägda och man fick inte gå iland men kul åka med dingen och utforska laguner, grottor, stränderna och se alla vackra skiftningar i vattnet.

En av öarna äger illusionisten David Copperfield. Han har byggt 5 hus på sin ö. Man kan hyra ett av husen för 42 000 USD per natt. På kvällen kom det världens fyrverkeri därifrån, ca 25 minuter långt. Himlen är väldigt mörk då det inte finns några städer som lyser upp så det blev en spektakulär himmel.

Han har även sen 11 år tillbaka låtit sätta dit en sjöjungfru som spelar piano, 4 meter ner. Försökte snorkla där före slack men gick inte. Strömmen var för start. Sen när det blev slack var det kul att snorkla där. Men vi mindes statyerna nere i Grenada som var så häftiga att se i havet.

Träffade en amerikansk båt på måndagen som vi hade sällskap med ner till George Town på tisdagen. Dom tröttnade då vinden var väldigt mild och vi inte gjorde många knop och startade motorn. Men vi kämpade på i stort sett hela vägen ner, var bara 37 sjömil ner. Kom lite mer vind på eftermiddagen så då fick vi upp ångan. Fiskade som vanligt men fick en Barracuda bara.

Vi kommer ligga här och vänta in ett bra väderfönster. Finns mycket att göra. Igår tog vi den trasiga dingen in till byn för att gå till Immigration samt köpa lite frukt o grönt. Vi får förlänga via nätet antalet dagar, skrev vi skulle vara i Bahamas 60 dagar men blir nog lite fler. Vårt cruising permit är giltigt till 28 maj.

Vår lagning av punkan på dingen höll ej. Försökte köpa 2 komponents lim igår men fann inget. Skall testa en affär längre bort senare i veckan. Hem resan igår med dingen var blöt. Vi såg ut som 2 ösregn och dingen var full med vatten då vi hade stora vågor mot oss. Skulle haft gopro kameran med oss.

Mataffären hade keso som gick ut i augusti 2021 och grönsakerna typ kål i påsen hade gått ut sen länge. Nog inte alltid lätt med leveranser hit. Men vi fick tag i lite grönsaker och bananer. Har massa burkmat kvar som vi måste äta upp.

Vår watermaker har nu gett upp, sist fick vi aldrig ner ppm värdet under 1400. Blir till att samla regnvatten och snåla lite. Här är det lyxigt för det finns en slang man kan fylla vattenkannor med vid dinge docken.

Vi kan klarera ut här i George Town eller i Matthew Town på Great Inagua. Då vi vill snika Turks and Caicos för att få en bättre vinkel lutar det åt att vi klarerar ut här. Skall dock till en obebodd ö, Conception Island som tydligen är otroligt vacker både på land och under ytan innan vi säger hejdå till Bahamas.

Dominikanska Republikens norra kust är inte rolig då man går från väst till öst. Stark bris dagtid upp till 35 knop rätt i nosen.

Efter Dominikanska Republiken blir det nog Bonaire och sen tar vi upp Asta på Curacao när vi flyger till Sverige i sommar. Kollar lite på att hitta något bra ställe i Colombia att ta upp Asta på också. Då tar vi vägen om Kuba innan vi sätter kurs mot Colombia iså fall. Inte befolkningens fel Kubas diktatur är som den är.

Detta var nog allt för denna gång. Här har vi hyfsat nät och slipper hissa upp en telefon i masten för att få bra kontakt.

Over and out från ett blåsigt George Town!

Published by

One thought on “Bahamas – George Town

1. Som vänligt underbart att läsa hur ni har det och vad ni är med om ❤️ Kram och var rädda om er