Bahamas – little bay, great guana cay

Nu har vi sagt hejdå till barnen (snyft), det goa vädret tog dom med sig när dom stack. Nu är det blåsigt och småkyligt då det blåst från nord några dagar. Perfekt för oss dock så vi kunde ta sikte söderut.

Fortsätter med vårt äventyr från förra söndagen då vi snorklade i Thunderball Cave. Är en grotta som James Bond spelade in sin film Åskbollen. Kom på att man kunde dyka in i grottan och simma genom den och ut på andra sidan berget. Massa fina fiskar inne i grottan.

Var en häftig upplevelse tyckte vi, alltid lite skrämmande i början innan man vet hur en grotta löper och om man kan andas bra därinne eller hur länge man måste simma under ytan. Nu efteråt känns det som ”peace of cake”.

Tog efter grottan svängen om grisarna igen. Dom är så glada och keliga.

Efter lunchen packade vi ihop oss och började segla norrut, blev en fin kort seglingstur (16 sjömil) in till nationalparken igen. Var en nervkittlande passage vi skulle igenom, grund, smal o strömt. Väl igenom hittade vi en fin ankringsplats i mitten av reven och nya grottor att utforska.

Dagen därpå var vi mer i vattnet än ovan. Våra dingeturer tar ju ett tag så vi hann se oss om, fina stränder och kristallklart vatten. Första stället vi snorklade på hette The Aquarium, var verkligen som att simma i ett akvarium.

Blev som vanligt nybakat bröd och ägg till lunch. Standard om vi inte har rester. Sen hade vi hört och läst om 2 grottor som fanns i detta området. Lång dingy tur och framför grottorna fanns det en boj där vi kunde lägga dingen. Dessa grottor var enkla att simma in i. Ingång och utgång på samma ställe.

Kvällarna var roliga med foto och filmvisning av dagens händelser, middag och sen fyramannarsvist.

Dagen därpå fick vi fin segelvind och seglade norrut, 35 sjömil, till en ögrupp med Iguanas.

Hade sådan tur att vindarna var med oss hela tiden. På onsdagen satte vi kurs mot Nassau, framme på eftermiddagen.

Inne i Nassau ankrade vi vid inloppet och såg all sjötrafik komma o gå. Perfekt läge och lätt ta upp dingen på stranden där.

På onsdagskvällen efter middagen åkte vi in till stranden och strosade runt och tog en drink. På torsdagen var det dags att ta ett antigentest för flygningen till Miami på fredag morgon. Blev provtagning och måste säga Emil är som Tompi gällande att testa sig, Man kan tro dom har varit med om något väldigt traumatiskt när dom kommer ut från en provtagning.

Var lite kul att se allt som hotellet erbjöd. Prins William o Kate bodde här när dom besökte Nassau nyss. Efter allt strosande käkade vi lunch ute innan vi flanerade mot Asta. Fick köpt några långärmade t-shirtar att snorkla i eller ha när vi seglar. Solen börjar bli väldigt stark nu. Köpte en till Tompi i Usa och den har han bott i.

Haft så kul och känns gott vi snart skall ses igen i Sverige. Inte bokat biljetter ännu men blir i slutet av juni vi kommer. Lisa skall plugga en termin i Australien och hennes termin startar 11 juli där. Efter detta blir det till att bygga altan hos Emil. Vi kommer vara i Sverige ca 3 månader.

Startade när solen gick upp på lördagsmorgonen, ingen vind i början men efter Yellow bank blåste det på, ca 20–25 knop. Fick bra fart och seglade på och försökte hitta något bra ställe för natten. Efter 63 sjömil ankrade vi i Nationalparken.

Nu skall vi ta oss söderut här i Bahamas. Har några ställen vi vill besöka, kräver dock lite vind, men otroligt häftiga. Hoppas vi kan få till det innan vi lämnar Bahamas.

Over and out från ett underbart Bahamas!