USA – St Augustine, Florida

Vi är i väg och hunnit njuta av både fin segling, sol o värme. Igår hade vi 26 grader medan det är blygsamma 10 grader ute idag. Ett lågtryck drar över oss men på måndag ser det bättre ut igen, då vi fortsätter 100 sjömil söderut till Cape Canaveral och Kennedy Space Center.

Lånar en boj i St Augustine av Mats på Archipelago

Från Brunswick och hit hade vi drygt 100 sjömil. Stack strax före lunch på söndagen efter dusch och fika hos Bella Luna i strålande sol och bara några plusgrader. Ljuvligt komma ut till havs igen. Ren motvind och strax efter solnedgången släppte vi ankaret i St Marys inlet. Tror vi somnade innan vi la huvudena på kuddarna.

På måndagen hade vi en superfin segling i lätta vindar, nästan platt vatten. Mötte lite fiskebåtar och delfiner. En del delfiner var gråa och en del kolsvarta. Havets glädjespridare.

Vid inloppet till St Augustine hade vi blivit varnade att sanden flyttade på sig och viktigt hålla sig rätt. Fit Lady som vi mötte i Brunswick gick ut när vi kom, fick precis veta hur vi skulle gå in och vart vi inte skulle vara.

Mats på Archipelago skrev att det var raketuppskjutning kl 18:11. La oss vid bojen och gjorde oss beredda att se raketen. Följde den via mobilen och sen såg vi raketen live och hur den delades och startraketen dalade ner igen. Supercoolt. Måndag tom torsdag var det en raketuppskjutning varje dag, Space X, Elon Musk, satte upp satelliter för Starlink. Idag skickar Nasa upp en raket, Asta Rocket 3.

Vi var lite inne på att vara nere i CC idag och se uppskjutningen på nära håll men det har blåst rätt i nosen flera dagar och kryssa 100 sjömil i hyfsat mycket vind på öppet hav lockade oss inte. Hoppas det är mer uppskjutningar när vi är där.

Mats träffade vi för 2 års sen i Guadeloupe. Han seglade mot Europa i maj 2020 och förlorade sin mast. Blev upplockad av ett handelsfartyg. Båten hittades drivandes runt Bahamas efter 8,5 månad. I höstas åkte Mats till Bahamas och började arbetet med att få ordning på henne med lite hjälp. Nu ligger båten på land och påmastning skall ske nästa vecka, tyvärr för blåsigt denna vecka.

Mats kontaktade oss i julas då han såg Asta var i närheten. Han har lånat vår avfuktare och ozongenerator och kör för fullt. Första svenska båten vi träffat sen 2020. Varit kul att ses och se hur båten såg ut nu. Den var inte vacker när den hittades, sett foton.

Vi har turistat, gjort lite underhåll och haft det allmänt gott i veckan. Igår kväll käkade vi middag i sittbrunnen, så mysigt. Invigde nya grillen, samma som innan, Magma.

St Augustine är USA:s äldsta stad, grundades 1565. Mycket vackra byggnader och en del turister här. Hade hoppat över denna stad om inte Mats varit här. Hel klart sevärd med alla dessa vackra byggnader.

Tompi har ny mobil och testade igår lite olika kamerainställningar. Kan meddela att så långa ben har jag ej, ha ha, som på andra fotot.

Matade degen, Bullen, häromdagen och bakade samtidigt ett bröd. Smakade inte alls bra, sur o bitter smak. Så limpan blev fågelmat. Får ge surdegen några försök till.

Nu när jag sitter här o skriver gör Tompi en ny snubber (linan man fäster på ankarkättingen för att få lite mer stretch ifall kättingen sträcks)

Hört att vissa får sina mejl ifrån Asta bland skräppost när vi bytte. Kolla där ifall ni saknar mejlen.

Over and out och heja Sverige på OS!

Published by

5 thoughts on “USA – St Augustine, Florida

1. Härligt att ni är på g igen.
    Hur har ni lagt upp resan denna gången?
    Förstår att det blir åt varmare breddgrader.
    Önskar er lycka till.
    Krille och Camilla hälsade på oss i går här på Orust.
    Vi var i hamnen i Svanvik inte en enda båt i sjön ännu.
    Mvh Bo och Eva

1. Riktigt härligt vara på G igen.
      Ni har haft flera fina vinterdagar varvat med lite bus har vi förstått. Bäst passa på å njuta när solen är framme.
      Blir en liten turné fram till sommaren då vi lägger upp Asta på land (Curaçao) och flyger till Sverige några månader. Inget spikat ännu men Curaçao räknas som en ”orkan säker” ö.
      Blir mycket bad o värme hoppas vi i lite olika länder.
      Sköt om er.
      Kram

2. Härligt att höra i Curaso var jag innan ni var födda, 1960 i februari
    Med M/S Chile som jag jobbade på.
    Trevlig resa.
    Mvh Bo

3. Jo jag kommer ihåg mycket av den resan dit,för det var det värsta jag hade varit med om.
    Jag var 16 år när jag gick till sjöss
    Den 1/1 1960 från frihamnen i Göteborg.
    Hade inte varit längre bort innan än Fjärås.
    Vi hade 36- 37 meter/sek sjösjuk Ja det kan man säga.
    Skall bli roligt att se om man känner igen sig .
    Ha en fortsatt bra resa.