USA – Brunswick, Georgia

Vi är på plats igen, känns bra ända nerifrån tårna upp till huvudet.

Lite mer att tänka på när man reser i dessa tider. Vårt antigentest fick inte vara äldre än 24 timmar när vi anlände till USA. Var först på teststället kl 11 på tisdagen då det var 23 timmar före avgång, fick återkomma halv 8 på kvällen i stället för att vara närmare 24 timmar vid landning.

Sista kvällen blev det mys med Emil o Linnea där vi åt upp alla rester i kylskåpet. Känns tryggt lämna huset där Loay bor sen i september. Jättego kille i samma ålder som Emil.

Carina körde upp oss i sin nya elbil, riktigt fin och coolt man tar sig så långa sträckor på en tank. Undra vad framtiden kommer bringa, spännande att se.

Vi fikade o åter fikade på Landvetter. Till sist kom vi i väg men missade vårt flyg till Atlanta. Var kaos i Amsterdam pga dimma och massa inställda flyg. Fick en övernattning på ett hotell utav KLM men vi tog tåget i stället till våra båtkompisar på Walkabout som är i Holland tom mars. Blev hämtade på stationen och fullservade med middag, logi, frukost och massa härligt snack. Blev en lyckad försening.

Flyget till Atlanta tog 9:55 timmar, men gick fort med några filmer och matavbrott. I Atlanta fick vi gå igenom immigration och hämta ut våra väskor för att gå igenom tullen. Var lite oroliga dom skulle gå igenom våra väskor då vi nästan bara hade ny elektronik med oss. Men vi slank igenom så fint så. Lämnade in våra väskor igen till sista flyget till Brunswick.

Tog en uber när vi landat till marinan, framme sent på kvällen. Kollade i mörkret hur statusen var men avfuktaren brummade så fint. Kopplade på batterierna och stöp i säng. På fredagen undersökte vi Asta och allt såg bra ut. Jäkligt skönt och en stor lättnad sköljde över oss.

En båt (Bella Luna) vi seglade med i Karibien har bytt ägare, från svensk till kanadensiskt. Claude o Sophie har en bil här och stackarna visste inte vad dom gjorde när jag åkte med första gången till mataffären. Fyllde hela bilen då förråden behövde påfyllning.

Varit över hos dem några kvällar samt ett amerikanskt par. Skönt få ett brake från stöket. Men nu ser vi ljuset i tunneln så att säga. Nästan all mögelsanering är klar.

Vi tappade vår list till skrovet i höstas. Ringde en man som kom förbi. Slutade med att vi fixar listen själv men blev inviterade till en jättekul kväll där hans fru spelade, Open Mic. Vem som helst som vill uppträda får gå upp och spela och kvällen avslutas med att alla som vill spelar tillsammans. Var i liten skala och väldigt familjärt. Roger hämtade upp oss.

Vädret är oftast helt okey här, haft några dagar med 20 m/s och regn. Annars så är nätterna kalla och eftermiddagarna runt 15 grader och soliga. Nästa vecka blir kall med minus på nätterna och bara några plusgrader på dagarna.

Lille Ludde är på turné runt om i Europa. Mår superduper bra och är pigg som attan. Hälsade på honom vid jul och det känns gott i våra hjärtan.

Installerat en ny stor inverter med äkta sinus våg. Vilket vår gamla inte hade och den hade sett sina bästa dagar. Vi har släpat över en ”stor” dammsugare. Jag var tveksam till detta men Tompi ville ha en. Är idag väldigt glad för den, båten blir smutsig när man tar ner tak och öppnar upp allt. Betydligt lättare städa när man har en riktig dammsugare. Den skall dock förvaras någonstans………..pust.

Går ingen nöd på oss och känns betydligt bättre nu än i december. Men fy vad vissa ställen varit utsatta för mögel. Hoppas kunna göra lite underhåll o service samt sanera hela Asta nästa vecka både på insidan och utsidan.

Nästa helg lämnar vi marinan.

Over and out från Georgia!

Tompi hoppade i och kollade botten. Massa slem på skrovet och uppäten zinkanod. Blir byte av den med Tompis nya ”uppfinning” för att kunna jobba under ytan.

Published by

2 thoughts on “USA – Brunswick, Georgia

1. Good news from Asta, she is a brave girl! And again you are very quick making her ready to go .
    I guess you want to go to warmer places. Got yesterday a foto from friends just arriving in the Caribe watertemperature 26 degrees . Sounds good. All the best Mirjam

1. Yeeees, We want warmer climat☀️
      We are doing everything We must Do in the slip and the rest AT anchoring. Not cheap to be in a Marina in USA. We can Have more fun for this money