USA – Brunswick, Georgia

Under vår dygnslånga segling från Charleston till Brunswick mötte vi dom roligaste delfinerna vi någonsin sett. Helt tokiga, gjorde piruetter uppe i luften och typ hade show för oss.

Första advent gick vi ICW nästan ner till Charleston, ankrade precis jämte kanalen för natten någon sjömil från havet.

Man ser skillnaden på landskapet från Virginia till här i South Carolina. Är fint tuffa på och se naturen och kul när man kommer till byar och ser alla husen och dess bryggor. Omväxling förnöjer. Riktiga ”värsting” villor närmare Charlestorn.

Satte segel, blåste akter ifrån och låg runt 10 m/s på dagen i medel. Till kvällen mojnade det mer och mer, vi försökte segla men till sist stod bara seglen och slog så motorn fick startas. Vi hade ingen brådska då vi inte ville vara framme förrän dagen därpå. Så om vi hade seglat i 3 knop hade inte gjort något men vågorna o 2 m/s är ingen bra combo.

Är jättemycket delfiner här, på natten hörde jag hur dom lekte med oss och pratade. Man blir glad av delfiner.

Vi byttes av vid halv 3 tiden på natten. Strax därefter ser jag en orangefärgad månskära stiga upp ur havet. Först är den alldeles orange och ju mer den stiger desto vitare blir den. Denna lilla månskära lyser sen upp. Så trots lång motorgång andra hälften var det en riktigt bra avslutning på sista turen för i år.

Många fritidsbåtar ute på väg söderut. Hade fullt upp med radarn och navigeringen. Är kul och leka med radarn, mäta avstånd och ev kollisionskurser. Var en hel del båtar utan AIS.

Lagom till inloppet till Brunswick väckte jag Tompi. Är en lång insegling, tajmade bra med motströmmen, ha ha. Tidvattnet är närmare 3 meter.

Strax före lunch på tisdagen checkade vi in på marinan. Är en jättestor marina med 16 bryggor och som anses vara ett hurricane hole, trots att den ligger på 31 N breddgrad. Vårt försäkringsbolag godtar inte denna breddgrad under orkansäsongen men många bolag tillåter just Brunswick under orkansäsongen. Vi ville vara så söder ut vi kunde när vi skall lämna Asta över jul men inte under breddgrad 30,5 N där vårt försäkringsområde slutar. Får ändra försäkringsområde när vi kommer tillbaka och fortsätter söderut.

Känns gott att ha tagit tredje dosen då det är över 7 månader sen andra. Dagen efter sprutan hade både jag och Tompi feber och huvudvärk. Men på fredagen var vi fit for fight igen.

Nu till något riktigt tråkigt, vi har fått svart mögel i nästan alla stuvar och skåp. Tömmer nu alla utrymmen och sanerar. Vissa saker har blivit fördärvat. Får forska mer varför då hela båten var ren och tvättad med vinäger/ättika när vi lämnade i våras. Har haft plastplattor så luft och avstånd finns. Återkommer när vi forskat och vet mer varför det blivit så här.

Tyvärr kommer vi inte hinna med allt vi planerat då vi måste sanera. Känns riktigt jobbigt med detta. Luftfuktigheten är hög i båten. Just nu är det vråldimma utanför båten. Tvättat 18 maskiner tvätt sen vi kom hit. Dynöverdrag, alla sängkläder, handdukar och kläder.

Valde en plats i marinan utan el då vi inte tyckte vi behövde det, men skall ev kolla om vi kan lägga oss på en el plats och ha i gång en avfuktare när vi reser i väg.

Igår kväll skolkade vi saneringen o såg på julparaden genom staden. Började med polisbilar och sen kom det säkert över 60 olika bilar representerade av poliser, brandmän, politiker, företag, skolor etcetera. Var kul att se och många ute för att se paraden.

Vi hann hit och på onsdag flyger vi till Göteborg! Skall bli riktigt riktigt roligt att se alla nära och kära 💖

Att ha en tajt tid att passa och många sjömil på öppet hav är inget bra. Berättar mer om Brunswick senare, nu är det sanering som gäller.

Kan bli några minusgrader på nätterna här i januari.

Over and out och Glad andra advent 🤶🎅❣

Published by

3 thoughts on “USA – Brunswick, Georgia

1. Yes, dolfins like when a boat is sailing fast. They are wonderful animals and if they really look into your eyes, one can feel the cleverness of them, somehow equal…
    What a journey this year . Now going home, because cleaning can wait a bit, but buying a maschine to get the air dryer is helpful.
    I wish you a good flight home with all the christmas presents big hug Mirjam
    Ps: greeting from Emelie from Tazacorte!

1. Dolfins is so clever and lovely.
      It Will be Nice with Sweden some weeks
      Say hi to Emelie.
      How is it going for you?