USA – ICW norr om Charlestorn, South Carolina

Denna vecka har vi haft magi och bläääää segling.

Magisk morgon på Alligator River & Pungo River Channel

Tisdag kl 10 tog vi upp ankaret och påbörjade vår ICW tur ner till Beaufort, ca 200 sjömil. Var i valet o kvalet om vi skulle segla utomskärs ( 240 sjömil) då det skulle blåsa bra lagom till natten men tyvärr skulle vinden dö ut och då hade vi haft ca 90 sjömil kvar att gå för motor.

Natten till tisdagen fick Tompi användning för sin halsduk, en båt draggade och kom väldigt nära oss på natten. När T satte upp huvudet för att hålla koll var halsduken go att ha. Min söte make i sin pyjamas och halsduk.

Under tisdagen hann vi inte så långt då det var mycket väntan vid slussen och broarna. Kastade ankaret precis jämte ICW någon timme efter solen gått ner. Vissa partier är stora sjöar men man måste hålla sig i leden då det är supergrunt utanför leden.

Onsdag morgon startade vi någon timme innan solen gick upp, soligt och noll gradigt på natten. Denna dag hade vi bara 1 broöppning och dom öppnade när man ropade på VHF:en. Nu var vi alla båtar utspridda. Vattentempen varierade mellan 9 — 12 grader.

Var lite synd vi hade så bråttom och seglade på många timmar varje dag. Skall träffa vännerna från Deltaville när vi kommer tillbaka till Usa igen. Vi har flera båtar vi skall träffa i Florida och Bahamas i vår. Många som skall ner till dessa trakter.

Thanksgiving blev magisk för oss då vi passerade Pungo River Channel i gryningen. Ljuset, frosten och ljuden från naturen var som balsam för själen. Lite tråkigt vi inte stannade o firade med några andra båtar.

Pungo River Channel, varit frost på natten och det blir ännu en solig dag. Här kan man se svartbjörn om man har tur.

Rikt fågelliv med mycket örn. Såg en rolig sort, stor som attan var den, kolsvart med röd näbb. Såg typ ut som en stor kalkon som flög omkring och satte sig i träden.

På fredagen skulle det bli regn och vind rätt i nosen på oss över en sjö. Så torsdagen blev lång ICW dag då vi ville över sjön, ankrade vid 20-tiden. Jag är trött efter en dag på kanalen. Hålla sig rätt i kanalen och kylan gör nog sitt till. Vi underlättade lite och gjorde små rutter då strömmen gärna sätter en åt sidan hela tiden. Tompi är en hejare på att föda mig under seglingarna. Vet när det är dags för en fika och mat.

På fredagen regnade det och blåste på. Skulle bli lite mindre vind under fredagen i rätt riktning så efter 3 timmars gång ner till Beaufort seglade vi ut till havs.

Det är nu vår bläääää segling startar. Hade 1,5 knop motström hela tiden, mer vind är prognos samt havet var inte snällt. Vågor hit och dit och ingen rytm. En 64-foots segelbåt ropade på oss ute till havs. Dom tyckte det var tufft ombord. Kunde inte mer än instämma till fullo. Skulle vila en stund på dagen men allt flög omkring liksom jag själv.

Trots motströmmen gick det fort och under detta benet var det Tompi som höll humöret uppe. När jag skulle vila på fredagen muttrade jag bara att det var tråkigt att segla, skall aldrig segla ut i Stilla havet etcetera. När jag gick på min vakt kl 3 på natten var mitt humör mycket bättre, som vanligt igen. Det är tur vi kompletterar varandra. Asta skötte sig exemplariskt.

Under seglatsen Beaufort till Georgetown märkte vi att när vi seglade mer utåt från land blev havet mycket varmare, ca 20 grader och sen när vi närmade oss land blev havet kallare och kallare, slutade på 15 grader.

Den obligatoriska dansen i gång som alltid vid halv 5 snåret på morgonen. Man är lite trött och då är det perfekt att dansa loss för att bli pigg. Dans Moven är katastrofala och i dräkten ser vi ut som Michelin gubbar, ha ha.

Våra vakter ser ut så här på en höft under kvällen o natten. Tompi vilar mellan kl 18:30 — 20:30, gemensam fika, jag vilar 21 — 03 och sen vilar Tompi till kl 9 och sen vilar jag en stund. Gott att krypa ner när det är kallt ute. Stor skillnad segla nu mot på sommaren då det är mörkt stora delar av dygnet.

Vinden skulle dö ut på lördagen och ingen idé gå utomskärs med motor till Charlestorn. Seglade i stället in till Georgetown, 210 sjömil var denna etappen. Spolade av båten på tappen efter allt saltstänk, ankrade och åkte in till land för att handla lite färskvaror. Vi har en massa konserver och långvarig mat ombord sen Kanada. Bunkrade mycket mat ifall vi inte var välkomna in till Usa. Hade då fått segla Bermudas och där är maten riktigt dyr har vi hört.

Var en fin liten by och skönt sträcka på benen efter 6 dagar ombord. Blev en dusch också i sittbrunnen, brrrrr, och sen mys med go middag.

Idag går vi ICW mot Charleston, fel vind riktning ute till havs. Kommer fram sent ikväll men kan segla ut vid Charleston inlopp och får förhoppningsvis en fin segling ute till havs imorgon om prognosen stämmer. Vi närmar oss målet, jippi. Man känner solen värmer på dagarna men nätterna är fortfarande kalla med -1.

Önskar en jättefin advent och kram på er 🎅🤶❤