Kanada – Halifax

Vaknar upp till en underbar varm solig morgon i Halifax. Havs tempen är över 20 grader och tidigt i morse var det redan 18 grader i luften. Synd vi inte är välkomna här nu utan måste lämna när ett bra väderfönster visar sig.

Sist jag uppdaterade bloggen trodde jag inte vår segling till Kanada skulle infinna sig 2 dagar senare. Fick med ett gott ord från middagen med vännerna från Nederländerna och Australien. Dom har slutat planera och har numera bara idéer. Man blir så besviken när planerna grusas. Australiensarna skulle varit hemma i Australien nu men pandemin satte stopp för detta. Superkul kväll med mycket garv. Dom båda paren har svenska båtar, Najad och Malö. Lärt dom uttala orden på svenska. När amerikanare ropar upp oss på VHF:en säger dom ”Äästa”.

Vi sitter och äter frukost på onsdagsmorgonen när jag får ett mejl ifrån CBP att vi är välkomna tillbaka till USA med båten om vi får en stämpel i passet från St. Pierre, den franska ön söder om Newfoundland. Tror ni det blir fart på oss eller. Var ett okej väderfönster på torsdagen. Upp till byn i Soutwest Harbor och försökte få gjort ett PCR test. Fanns bara om man var sjuk. Brummade upp till Bar Harbor som är huvudstaden på Mt Desert Island i dimman. Var samma där, inget intyg för resa gick att uppbringa.

På torsdagsmorgonen försökte vi på det sista stället men lyckades inte. Hade kontakt med St. Pierre och dom sa att då blir det en vecka karantän i båten. Tänkte vi försöker i Halifax och nu är vi här.

Seglade i väg strax före kl 10 på torsdagen, i tjock tät dimma. Fick okej vind efter några timmar och efter 5–6 timmar såg vi inga mer hummertinor och kunde börja slappna av och inte stirra i havet och väja. Dimman låg tät men till kvällen kom solen fram innan natten tog vid.

Vi båda har fått lite men efter denna segling. Försökte fiska och första nappet var det en bamse stor fisk såg vi när vi halade in den. Till sist brast fiskelinan. Därefter satte vi på ett nytt drag. Det enda som vi fick på kroken var fågel, fyyyy så hemskt det var att hala in den och ta bort krokarna. Till sist struntade vi att fiska.

Var en behaglig segling, lite för lite vind sista dygnet. På lördagsmorgonen satte vi på motorn och sen fick den gå tills vi ankrat strax efter lunch.

När vi närmade oss inloppet ropade Tompi upp kustbevakningen på VHF:en. En minut senare följer dom efter oss, samtidigt som T pratar med några i land. Fick tilldelat oss en ankringsplats och ett nummer vi skulle ringa på telefonen. Tyvärr funkade inte skype så det slutade med att jag fick låna en telefon från följebåten. Var supertrevliga och väldigt noga med att vi hade våra masker på.

Dom var ombord 2 ggr igår, men dom kan inte låta oss komma in. Just nu är det bara amerikaner som får lov att komma in i Kanada. Övriga nationaliteter skall få komma in efter den 7:e september, om inget ändras. Vi får inte gå iland eller ta ombord någon. Vi får bunkra mat, bränsle o vatten från en marina.

Detta visste vi ju men skall försöka få till ett PCR test idag eller imorgon. På tisdag ser det ut att bli ett bra väderfönster för oss att segla norrut mot St. Pierre. Som dom sa igår så samarbetar dom med oss och hjälper till så gott dom kan.

Kände oss pigga o fräscha efter seglingen. Körde våra 6 timmars vakter som funkar bäst för oss när det är okej väder. Är det busigt väder blir det kortare nattvakter.

Tompi hoppade i och badade på eftermiddagen, sen duschade vi och grillade på kvällen.

Nu får vi börja leta PCR-test. Håll tummarna vi får gjort detta och kan segla vidare på tisdag.

Over and out från Halifax!

Published by

2 thoughts on “Kanada – Halifax

1. Oh, i thought Canada is open for you… Its strange that you need a PCR while you have tje vaccination. The way of just having ideas is really smart, we will copy .
    We travell to our boat mid of October, thats now fixed, i booked the flights
    Big hug to both of you and a kiss for Asta, the good lady! Mirjam

1. Great, I guess you not can wait to go back to Fluke fast enough.
      It is strange rules and just accept it.
      Right now are We in contact with people and trying to fix the PCR test. Not easy when you not are allowed to go ashore
      A Women come out to us yesterday and gave us books and told us à LOT of Nova Scotia. We really want to sail here. September is really Nice here with all the colours.
      Have a great week and Big hug to you