USA – Moose Island, Maine

Sista veckorna har varit lite up and down. Strul med myndigheter, autopilot och en massa dimma.

Ligger nu precis vid gränsen till Kanada, seglade 20 sjömil på kanadensiskt vatten. Var tvungen att runda en ö, Campobello, för att komma till denna skärgård.

Tompi var nere i båten och hör mig skrika val, val, val som en skiva som fastnat. Blir helt till mig när vi möter djuren till havs. Den kom upp jämte oss och dök sen. Tompi hann foto när den kom upp igen.

När vi seglade mot Cranberry Island dör vinden totalt, ställer mig uppe vid bommen och tar ner storseglet och ser en svart fena närma sig oss. Var två Mola mola som lekte med oss. Mäktigt till max. Avslutar bloggen med 2 filmer från vårt möte mot dom.

Stormen Elsa som drog över oss blev mer regn än vind. Hade maxvindar runt 20 m/s. Kändes skönt när hon dragit över oss. Väldigt ren och fin Asta efter allt regn. Efter större oväder blir vädret underbart. Vi vaknade upp till strålande sol.

Här utsattes vi för sabotage, någon hällde vatten i vår dingetank när vi låg vid en brygga som tillhörde en skola. Var nog en markering att ligg inte här. Efter detta missöde la vi oss vid byns dinge dock. Man får vara noggrann och se var man lämnar dingen. Inte alltid lätt här i USA.

Bar Harbor är en stor turiststad för nationalparken. Vi trivdes gott här då vi kom nära vandringslederna, mataffären och tvättomaten. Inte bästa stället att ankra på, vi la oss lite utanför byn. Kom några fler båtar och ankrade här också. Fick några riktigt fina dagar här med sol och värme.

Parken har en massa olika leder, ett paradis för vandrare. Gäller bara man har fint väder, inget kul om dimman slår till.

Fick meddelande att vår autopilot var levererad. Hämtade upp den i South Harbor på Westmarine. Seglade sen ut till ön igen Little Cranberry Island. Där träffade vi en OCC båt som seglat mycket i Sverige, Norden. Kom hem till USA förra året. När dom lämnade ön seglade dom förbi oss med hissad svensk gästflagga.

Hade vråldimma när vi låg på ön. Perfekt sätta dit vår nya autopilot. Satte upp vårt sittbrunnskapell, kuvös, sup stuga för första gången denna säsong. Bra skydd mot all fukt.

På denna ö bodde det 80 året runt bofasta, tror merparten var hummerfiskare. Ön hade ett eget postkontor. Överallt vi varit finns det ett levande postkontor. Tog en promenad runt ön. Dimman lättar upp på land och 50 meter ut ligger dimman tjock.

Efter några nätter på ön ville vi ut och testa autopiloten. Pust och stön, har hållt på i 10 dagar nu. Funkar inte. Är i kontakt med support både i Sverige och Usa. Den nya är en moderna version av vår gamla. Vi börjar tro att det är fel på den vi köpt. Närmsta aukoriserade finns 150 sjömil söderut. Han har tid först i september. Satte dit vår gamla idag igen. Varit många turer och timmar kring detta.

När vi kom till Winter Harbor träffade vi ytterligare några OCC medlemmar. Bjöd hem oss på middag. Amerikanerna är otroligt gästvänliga. Ett av paren hade seglat på västkusten. Fick berättat för oss om att i byn fanns en liten affär som hade allt. Aldrig varit inne i en sådan affär med ett sådant brett sortiment på denna yta. Fick köpt ett schack och lite gult tyg till vår OCC flagga.

Styrde norrut i dimman. Är svårt att hand styra i sådan tät dimma, lätt segla i cirklar. En dag seglade vi 40 sjömil i tät dimma med en massa hummertinor med 2 flöten. Vanliga hummertinor är en ”baggis” men dessa med rep mellan sig är så luriga.

En kväll kom vi in till en ö, Roque Island. Privat ö med en lång sandstrand på 1,6 km. Stranden får man gå iland på. Vi såg ingenting när vi anlände eller vaknade. Sen brände solen bort dimman och en fantastisk strand visade upp sig. Tyvärr var mobiltäckningen urkass och vi skulle prata med support. Fick lämna efter en natt för att försöka hitta bättre mobiltäckning.

Vi seglade till Cutler, en liten by med ett stadshus/bibliotek. Tyvärr lika dålig mobiltäckning här. Täckningen är sämre när det regnar eller dimman ligger tjock. T fick pratat med support igen i olika omgångar. Svårt med dålig linje. Vi hade fått meddelande från en kompisbåt söder om oss om att Kanada öppnar upp. Tog mig in till biblioteket och ansökte för oss. Som jag skrev sist blev dem godkända.

Efter några nätter styrde vi kursen mot platsen vi ligger på nu. Nu har vi nästan glömt kylan och dimman då vi haft fint väder nu i 2 dagar. Var kallt som attan att segla upp hit, motvind. Stack tidigt för att få med oss strömmen. Var ett lite ”fenomen”, hade 8 m/s i nosen och strömmen med oss ca 3 knop. Borde blivit orolig sjö men havet låg platt.

Man kan inte ankra utanför staden Eastport. Fanns en liten flytbrygga men vi tyckte inte det var värt 90 USD/natt så vi pratade med en på VHF:en och fick tips om baksidan av ön. Ligger nu förtöjda vid en fiskodling på en boj. Underbart ställe. På torsdagseftermiddagen promenerade vi till staden/byn och köpte nya stövlar och handskar. Väldigt bra priser och en superhärlig ägare till båtaffären. Inget bra numera då inga Kanadensare får komma in till USA med båt. Hans kunder är numera hummerfiskarna.

På fredagen gick vi till CBP och ville få några svar om vi var välkomna in igen till USA bl a. efter vi varit i Kanada. Som reglerna är nu är vi inte välkomna in båtvägen. Reglerna är att man inte får komma in till USA med båt oavsett var man kommer från om det inte är yrkestrafik. Vi vet ju flera som kommit in i år till Florida, men landet är stort och vissa delstater är nog mer noggranna än andra. Jättebra gubbe och han var hjälpsam. Stort bekymmer här på gränsen när vi ser över till Kanada men dom inte får segla in här. Varit mycket strul och jobb för alla då man tidigare umgåtts över gränserna. Tror dom är extra strikta här uppe.

Summa kardemumma så är vi inte välkomna in till USA igen, vid närmare läsning är vi välkomna in till Kanada först i september. Bara amerikaner i augusti och övriga nationaliteter i september. Vårt tillstånd vet jag inte vad det är värt, skrev 10 augusti i ansökan. Han pratade med en man som antydde att gränsen till USA kommer öppnas upp 22 augusti för alla.

Vår plan/förhoppning är att kunna segla till Newfoundland och Nova Scotia i Kanada. Därefter återkomma till Usa. Det är kalla vatten och efter september börjar vinterstormarna komma.

Jättesnurrigt för er att läsa, men kortfattat inget bra just nu med stängda gränser.

Vi är på gott humör och kan fylla på med mat här. Ikväll skall vi gå på utomhusbio.

Over and out från några som är sugna på Kanada!

Published by

4 thoughts on “USA – Moose Island, Maine

1. Hej på er jag har tänkt länge varför seglar man åt det hållet jag gillar värme kan jag säga.
    Jag själv mönstrade på en båt som hette M/ S Torholm den skulle gå på sjöarna i Kanada den var byggd för detta.
    Då hade vi varit i Sydamerika hela västkusten genom Panama och hela denna vägen med alla länder som ligger på denna kusten avslutade i Chile.
    Ang Torsholm så blev kusten ändrad.
    ja vilken väg ni än seglar så önskar vi er en underbar resa.
    jag var på en föreläsning men Alf Bjerke
    med sin Northen Light ja han lade sig
    infrusen i isen.
    lycka till Bo och Eva

1. Häftig resa du gjorde.

Panama kanalen är en av mina punkter på bucket listan.

Värme är underbart, allt blir så mycket lättare.
      Mysigt varva köld och värme, man längtar efter värmen på dom nordliga breddgraderna och när vi är på varma breddgrader längtar man till kylan.
      Ligga infrusen i isen är inget för oss.

Njut av er fina sommar

2. Hi Annika, good to hear from you, even if the news are not so good concerning entering Canada. I have the feeling that we will face again a hard time to travell this winter. Covid is still around! We follow you in the web, i guess we won’t make the big Atlanicround this year….
    I wish you the entering soon and also the return to US if planned.
    Big hug Mirjam

1. Thank you
      It is strange world now. I really Hope people can Have the shot soon around the world.
      Here We See people say No to the vaccin more and more.
      Think when We can say cheers on the beach and Asta and Fluke looking to each other