Mexico

Just nu är livet väldigt bekymmersfritt………..attans va mätt jag är eller ojdå va varmt det är. Verkliga i-landsbekymmer. Lever på våra resorter och gör lite utflykter. Helt ofantligt skönt, speciellt när vi hörde om ovädret som drog in över Göteborg med omnejd. Blir dock lite rastlösa och längtar efter kissa i en spann på natten (när vi är på land), klättra upp och ner för stegen till båten m.m. Helt enkelt sugna på att ta tag i livet 🙂

Blev blåsta av polisen igår, på väg norrut mot nya resorten kommer två mc poliser med sirenerna på och vinkar in oss. Säger vi inte stannat vid en stoppskylt. Hade varit inne och snurrat i staden Playa del Carmen och var nästan framme vid nya resorten. Dumma som vi va betalade vi böterna på 1500 kr…………….skulle vägrat och betalt dom på stationen. Dom stoppade stålarna i egen ficka. Vanligt här läste vi och förmodligen hade vi inte gjort något fel.

En dag styrde vi kosan mot en gammal mayastad, mäktigt och se. Körde inåt landet och fick se lite mer av Mexico.

Kul med lite utflykter och sen komma hem till trygga covid säkra resorten. Vid varje entre tar dom febern på en, alla bär munskydd som det slarvas med. Alla menyer, vad som händer får vi genom en QR kod.

Vi kör stenhårt med sprit och avstånd. En dag skulle vi ner till Tulum och se på stränderna och ruinerna……….oj oj vi vände. Vimlade av folk överallt. Tror det är lite inne att bo här, turister överallt. Många pratar spanska eller amerikanska.

På förra resorten vi bodde på var det 400 gäster mot vanliga 2500. Blev ju bortskämda med space och service. Vaknade tidigt varje morgon och en morgon fick jag med mig Tompi ut. Satt vid stranden och såg solen gå upp med en kopp kaffe, härlig start på dagen!

Här finns massa grottor man kan simma i, Cenotes. Den vi åkte till var jättefin, blev första gästerna. Duschade och gick sen ner för en brant trappa och där kom grottan fram, magiskt. Hade sådan tur att vi var själva där. När vi åkte kom flera bilar. Morgonstund har guld i mun 🙂

Igår när vi kom så anmälde vi oss för att ta covid test inför flygningen till USA på fredag. Fick tid på tisdag morgon men det blir mer än 72 tim. så måste ändra denna tid.

Halva resorten är stängd och inte mycket folk. Samma lunk några dagar till…………fast här är rena zoot. Vimlar av stora ödlor, pelikaner, coatis som inte är blyga, mötte ett rådjur precis efter vi checkat in. Bra priser på boende här nu.

En polisman som har som extraknäck en taxirörelse hämtar oss i Washington DC på fredag eftermiddag. Han skjutsade oss dit i somras. Har en 3 timmars bilväg från flygplatsen till marinan.

Ludde har det prima och läkt jättefint. Fått fina foton och stories……………..första schamponeringen och tandborstningen hade avlöpt väl :).

Håll nu tummarna nästa blogg kommer från Deltaville !

Over and out / Adios Amigos 😘

Published by

12 thoughts on “Mexico

1. Hej,
    Åh så nostalgisk jag blir av att läsa er berättelse❣️❣️ Det finns så oerhört mycket att se och upptäcka på Yucatánhalvön. Anders och jag blev precis som ni ”lurade” av polisen. Anders ville inte betala ”fortkörningsböterna” och sa att han inte kört för fort men jag, lite rädd, sa vi betalar så det inte blir värre. Dumt så här i efterhand
    Kom ni till Chitzenitza? Förstår att ni längtar till Asta och nya äventyr.
    Kramar/ Marie o Claes

1. Poliserna är etablerade med andra ord
      Inte åkt till Chitzenitza, hörde det var mycket folk……..blir lite annorlunda resa.
      Kul när du känner igen dig
      Kramar

1. Tack, häftigt med alla djuren. Var nere på stranden nu och såg soluppgången……..var jag och en typ stor råtta

2. Ser så härligt ut och skönt med värmen. Gotta er nu, snart blir det jobb när ni kommer till båten. 🙂