Hola Mexico !

Ett steg närmare Asta !

Vi pustade ut när vi väl satt på planet skall vi villigt erkänna. Blev lite ”stök” innan vi åkte. Tompi hamnade i covid karantän samma dag vi skulle åka till Luleå och hälsa på Lisa, Ludde fick operera bort en tumör. Men allt slutade väl. Lisa hälsade på oss istället, Luddes tumör ofarlig och vi höll oss friska.

Ludde flyttade till Askim några dagar innan vi åkte. Tuff bit säga hejdå. Han kommer få det super och bli bortskämd av familjen CFJN. Kommer åka med som hejarklack på seglingstävlingar och fotbollsmatcher m.m..

Emil var lite lättad när vi åkte att renoveringen gick mot sitt slutskede. Lilla renoveringen av ett rum i källaren slutade med totalrenovering av hela källaren. Varit Tompisens andra hem ett tag nu.

Dan innan vi åkte bokade jag boende och hyrbil. Var i valet och kvalet om vi skulle bo på en stor resort eller hyra lägenhet. Mycket covid även här. Tog ett all-inclusive hotell med totalt 3862 rum fördelat på 3 olika hotell i samma kedja jämte varandra. Läst mycket på nätet om vissa ställen som skötte detta bra. Ett av hotellen är totalt stängt och vårt går på låg varv med få gäster.

För att komma in i Mexico behövde vi inget färskt covid test, inte heller för transit i Paris. Reglerna ändras ju hela tiden så det var mycket research. Ingen karantän i Mexico heller.

För att komma in i USA måste vi ta ett covid test, max 72 tim gammalt.

Skulle upp till Linnea och Emil kvällen innan vi åkte. Packade det sista, massa båtsaker och annat man har med sig. Knökade våra bagar, kläderna för México rullade vi i ena handbagaget. Ojdå upptäckte vi när allt var packat, 38 kg ena bagen och 27 kg andra…………19 kg övervikt. Fick checkat in en väska till. Hittade en gammal resväska vi får slänga eller ge till nån i USA sen. Vi har alla våra kläder i Asta redan……….så vi kommer nog inte vinna pris för snyggaste klädsel.

Robban flyttade in nån vecka innan vi åkte, padel tokig kille. Bra få lite tid tillsammans och gå igenom hus och omgivning. Hyr som tidigare ut delar av huset.

Nu äntligen sitter vi på planet, fullbokat. På vägen till Paris fick vi fylla i ett papper om vart vi skulle och vart vi suttit i planet osv. När vi steg på planet i Paris tog dom febern på oss. Även detta plan var helt fullt. Fick åka flygbuss från planet till terminalen, satt på varandra…………då fällde vi ner visiret över munskyddet………………lite läskigt med allt folk så nära tyckte vi.

När vi landade i Cancun, åkte vi in i tullen. Dom plockade ur våra väskor och undrade om alla konstiga saker vi hade med oss. Inga kläder (förutom fårskinnstofflorna) utan bara massa bröte i deras ögon. Klarade oss igenom efter lite tjöt……….ofarliga idioter tänkte dom nog.

Fick hämtat ut vår hyrbil och slängde av oss stövlarna. Tror inte det luktade parfym i bilen, ha ha. Satte kurs söderut, ca 2 timmars bilkörning. Kom fram precis när mörkret la sig, bra tajming.

Dom uppgraderade vårt rum, inte oss emot. Samlar nog gästerna i vissa hus och låter många vara helt tomma. Alla har munskydd på hela tiden, allt spritas och avstånd hålls. Det vi ser känns bra.

Första dagen stack vi ut och cyklade runt hotellet med omgivning, tog 1,5 timme. Kul å se och få en liten överblick. Grymt ställe men inte direkt det riktiga Mexico. Tror nog vi kommer ”härda” ut här och må väldigt gott i 8 nätter. Sen bär det vidare till en ny resort i 7 nätter. Semester före semestern säger Emil medan Tompi säger semester före vår vardag.

I morse när jag vaknade 04:00 (jetlagged) gick jag en promenad och letade kaffe. Det var jag och tvättbjörnarna som var vakna. Fullt av dom på kväller och nätter här. Massa ljud från djuren…………blir målet att fota en. Fick tag i kaffet och väckte Tompi med kaffe på sängen.

Imorgon skall vi börja med lite utflykter, perfekt att ha bilen och kunna åka vart vi vill corona säkert. Igår googlade vi och det finns massa kul att se och göra här som känns safe………………vårt mål är ju att hålla oss friska så vi kommer in i USA.

I morse körde vi ett Pilates pass på stranden och i eftermiddag blir det nog yoga. Maten har hittills varit mums mums. Nu har dom ”bara” öppet 5 restauranger här……………vi får äta upp oss innan tiden på land när vi fixar Asta.

Kul ni har saknat oss och bloggen, men nu är vi tillbaka med massa härliga äventyr runt hörnet hoppas vi.

Stor kram och njut av våren !

Over and out från Mexico.

Published by

14 thoughts on “Hola Mexico !

1. Hej,
    Så skönt att ni kommit fram. Om ni inte varit i chintzen itza(mycket osäker på stavningen) så missa inte det när ni är så nära. Var där -94 o h -97. Helt otroligt. Skulle gått på en sound& lightshow -97 men det regnade så den blev tyvärr inställd. Otroligt mycket fantastiskt att se. Likaså Tulum.
    Njut av Mexico. Stat safe.
    Kramar/
    Marie o Claes

1. Den har vi läst om, tack för tips. Skall åka till en pyramid på måndag ute i djungeln.
      Vi bor 2 mil norr om Tulum.
      Verkar finnas massor att se.

Nu kommer du känna igen dig igen , kul.
      Kramar

2. Härligt att ha er tillbaka! Så spännande ni har det!! Önskar er en trevlig tid i Mexico!
    Här har det varit snöstorm! Härlig puderåkning idag på morgonen!
    Var rädda om er!

3. Good to hear your news. I think its the honeymoon suite you got! Looks a bit unreal and is a big difference to the hardstanding aera . So enjoy and relax
    Big hug Mirjam

1. Yes thats right. Soon are We living in Asta on the hard……… different life from now………but ❤️.
      Is everything okey with you and Fluke?