USA – Chesapeake Bay

Sådana smultronställen det finns här i Chesapeake Bay.

Glad vi tog svängen om New York. Från Hampton där vi var hade vi 40 Nm till marinan. Tog istället och seglade ut till havs och gick på utsidan till NY och söderut tog vi av vid halva sträckan ( Delaware) och gick insidan söderut, Chesapeake Bay.

Annapolis tycker vi jättemycket om. På måndagen blev det fika hos Hilma sen utforskade vi omgivningarna dels med dingen eller promenerade och letade verktyg. Detta är en enorm stor båt stad. Stora marinor, båtar längst med floderna. Varvat med läckra hus.

På tisdagen fikade vi hos Hilma på morgonen och fyllde på lite vatten innan vi lämnade Annapolis. Fått tips om en mysig by, St Michael. Helt vindstilla så motorn fick puttra medans vi lyssnade på sommar. Älskar sommarpratarna. Laddar alltid ner när vi får bra nät.

St Michael var jag glad vi kom till. Vacker natur och ursöta små affärer. I dörröppningen var det handsprit och munskydd som är ett måste. Sprang lite in och ur affärerna. Var inget folk men på helgerna var det mycket sa expediterna. Alla är så vänliga och berättar massa matnyttigt som jag sen levererar till Tompi. Han trivs bättre utomhus och tror nog han lider av någon slags allergi mot merparten av affärer. Blir otroligt trött, hängig o nästan okontaktbar 😉, ha ha.

Låg här i 2 nätter innan vi puttrade vidare. Motorn fick gå då vinden höll sig borta. Nästa ställe hade jag hittat, lite mitt ute i men ett fantastiskt läge. Fick passa på när det var så lugnt. Natten blev mindre lugn då oväder runt om oss byggde upp sjö.

Dan därpå puttrade vi vidare mot Solomon. En större by med massa båtar. Ankrade mitt i hamnen. Kändes lite opersonlig tyckte vi båda. Vandrade iväg och letade efter ett verktyg för att kunna se om vi kan laga watermakern eller om vi måste köpa ny cylinder eller cylindrar. Gott sträcka lite på benen.

Tompis vallningar har återigen startat på nätterna. Han lider av värmen, får aldrig ner tempen under 27 grader nattetid. Vi kör med alla fläktar vi har men det hjälper inte. Havet är otroligt varmt här, så grunt så det värms snabbt upp.

På lördagen fick vi en toppendag. Trodde det skulle bli motor igen men fick lättvind och kunde kryssa till Reedville. Kom på hur mycket vi älskar å segla. Asta är tung att kryssa med, efter ett slag får man hämta andan å svetten rinner. Men vid nästa slag ilar det till snabbt av glädje innan man flåsar och skotar. 47 sjömil fick vi seglat.

Kom fram, duschade och gjorde goe middag när solen föll. Satt sen och summerade denna säsongen. Blev annorlunda än vi planerat men slutade så bra. Otroliga platser och människor vi fått möta = lycka ♥

På söndagen fick vi planera rutten och komma in med högvattnet till marinan. Halv 5 på em gällde det att passa på. Är otroligt grunt här. Tidvattnet är bara 40 cm här men varenda cm behövs.

Vid bryggan stod Mats och väntade på oss. Det var Mats som råkade illa ut vid stormen Arthur och fick vända tillbaks. Han ligger nu här och fixar till båten.

Så nu ligger vi vid en brygga, längsgående plats, en toppenplats. Mailat med marinan och bokat en plats i vattnet 1 månad. Vi kommer inte ligga i vattnet så länge men fick ett bra pris så det känns kanon. Den 22 juli har vi flyg till Sverige.

Marinan är mindre och vi stortrivs redan. Mysigt, trevligt folk som arbetar här. Nu ligger det mest amerikaner här som har sin båtplats här.

Vårt arbetsläger har börjat med Asta. Vid nästa blogg blir det nog mest vad vi pysslar med. En sak är säker…………massa jobb är det. Igår jobbade vi med värmaren nästan hela dagen med en utetemp på 30 grader………….allt måste funka till 100% då nästa säsong kommer innebära kyla.

Avslutar med ett foto från sittbrunnen vid marinan.

Over and out från ett svettigt par !

Published by

4 thoughts on “USA – Chesapeake Bay

1. Härligt att ni är på plats! Man blir stum av allt arbete ni håller på med!
    Ni är otroliga! Nu har vår 30 gradiga värme flytt Sverige! Vanlig sommar har infunnit sig! Regn och blåst!!
    Välkomna hem!

1. Tack, skall bli kul landa i Sverige
      Tänk va gott för svampsäsongen med lite regn nu. Hoppas dock sommaren återkommer med massa ☀️, värmen är go.
      Du vet ju hur mycket arbete det är med båt . Slits gott av allt salt o solen. Bara hugga i med nått bra i hörlurarna
      Hälsa Lasse och kram till er

2. This was really an very interesing and surprising season for you. I followed you to every spot and so I could travel a little bit with you. Thank you for all this wonderful reports. I am already planning the next seasion for us – hopefully in september starting.
    All the best for the repair time. Big hug with a distance Mirjam

1. Thank you
      Wonderful
      Looking forward to hear from you from the sea ⛵️
      You never know what it is behind the corner, charming.
      I like that one with a distance hug
      Stay safe and take care ❤️