USA – New Jersey o Maryland

Hejdå New York………….ville bara vända och segla tillbaks in❤ Helt klart värt varenda sjömil extra svängen upp till NY medförde.

Fick en fin sista kväll på New Jersey sidan, Sandy Hook. Hade konturen av New York i bakgrunden medans man själv var på stranden. Kallt som attan och bada ville man inte. Havet höll 20-22 grader. Ute på Atlanten låg temperaturen på 18 grader.

På måndagen började vi seglatsen söderut. Ville göra lite strandhugg på New Jersey. Hela kusten består av en bamsestor strand. Vissa delar obebodda medans andra delar städer med underbara stränder.

Blev spirade segel och akterlig vind från nordöst. Denna gången var det inget platt vatten utan rejäla vågor. Var lite dumma och klädde oss inte riktigt. Helt enkelt lite lata som inte letade fram yllekalsingarna . Första stoppet blev läskigt, Barnegat Inlet. Stora vågor möter strömmen vid inloppet som var smalt och grunt. Havet bara skummade och vågor for över. Säger till Tompi när vi väl är inne, fy va läskigt. Han bara ler och älskade adrenalin kicken han fick.

Dagsetappen var runt 60 sjömil. Vi var rätt möra efter dagen. Tror man blir lite extra mör när det är kallt. Jättefin mysig liten strand by. Hade gärna stannat en heldag här och utforskat men vindprognosen sa vi skulle fortsätta.

Dan därpå hissade vi segel på lugnt vatten innan vi gav oss iväg. Hade kollat vi skulle lämna vid 7 snåret på morgonen för att undvika kaoset sen gårdagen vid inloppet. Blev 45 min sena och det märktes. Fick en bamsevåg rätt in över hela sittbrunnen när vi gick ut. Sällan vi får det men men. Är sur för vi inte satte på gopro kameran och filmade så hade ni varit med på karusellen ut ur hamnen.

Dagsetappen ner till Cape May på ca 70 sjömil gick fort. Mycket vind från nordöst, så med spirade segel o ljudböcker i våra öron susade vi fram. Var riktigt busväder faktiskt. Väl framme i Cape May som har ett betydligt bättre inlopp, gick vi upp i vind för att ta ner seglen märkte vi hur mycket det blåste, kuling. Fick ankrat bakom en stor sanddyna strax efter inloppet.

Onsdagen blev en dag med busväder, regnet och blåsten underhöll oss. På eftermiddagen slutade det regna en kort stund. Behövde handla lite mat till midsommar bl a. Tog dingen och åkte 2 sjömil in mot byn. Klockan 8 på kvällen skulle en ny omgång med regn o åska börja. Strosade runt bland alla fina hus, detta är en stor sommarstad med mycket sommargäster. Villor hyrde ut rum. Nu kommer som vanligt när jag får syn på massa fina hus lite husfoton.

Fick handlat mat och köpte även pizza som Tompi suktat efter. Vädret blev svartare och svartare och när jag kommer ut från pizzeran med en STOR pizza börjar det ösregna och åska. Pizza kartongen var så våt när vi väl kom till båten att jag var rädd den skulle gå sönder. Fick in all mat och av med alla kläder, brassa på värmen och äta den efterlängtade pizzan. Ni vet den där mysiga känslan när man känner sig så nöjd o belåten infann sig.

Dan därpå var busvädret över. Nu var det istället varning för dimma. Vi skulle nu upp i Delaware Bay och ville ha strömmen på vår sida. Stack vid 10-snåret på morgonen och under 4-5 timmar hade vi verkligen vrål dimma. Jag styrde och Tompi höll koll på radarn. Vid inloppet kom en stor motorbåt in och vi på väg ut. Han ropade upp oss på VHF:en och ville vara säker på att vi visste om han då det kan bli lite smalt. Båten dök upp som en stor vålnad. När vi väl var ute passerade en båt oss på 150 meter hörde och såg vi på radarn men ingenting i dimman, spännande. Ca 60 sjömil blev det innan vi kunde ankra.

På midsommarafton vaknade vi till lite gråmulet, kärnkraftverket inom synhåll. Alla midsommarhälsningar från ett fantastiskt Sverige vällde in. Måste säga att då saknade vi Sverige……….men sen kom solen och vi fortsatte vår färd på en kanal. Livet lekte igen 🙂

Var fint komma in i kanalen. Örnar svävade ovanför oss. Dom seglar verkligen fridfullt uppe i luften. Nu blev det varmt i vattnet igen, 24-25 grader.

Slog läger halvvägs in i kanalen i Chesapeake City. Mysigt litet ställe som många besöker. Ankrade mitt i. Var ett perfekt ställe att fira midsommar på.

Vår watermaker bråkar med oss. Cylindern har gått sönder och vi kan ej använda watermakern. Har 2 vattentankar om 350 liter styck. Fyllde nu upp vår andra tank med vatten för dusch och disk. Vill göra rent den riktigt innan vi dricker detta vattnet då den varit konserverade över 1 år.

Nu till midsommar igen. Tog en härlig liten jogging tur längst med kanalen, Tompi fyllde vattentanken. Alla vi träffat har verkligen varit supertrevliga. Gänget vid bryggan Tompi hämtade vattnet vid tjötade och Tompi är så jäkla social på engelska. Helt klart imponerad hur mycket pratsammare maken är på engelska än svenska.

Dan därpå fortsatte vi vår tur längst med kanalen. Lite fina hus innan vi kom ur kanalen. Fick puttra för motor då det inte fanns tillstymmelse till vind. Slog läger precis innan ösregnet kom. Blev en eftermiddag inomhus. Lagom till sen kvällen slutade regnet och vi kunde äta middagen ute.

Vi kommer nog få puttra för motor närmsta tiden. Ingen vind alls. Puttrade för motor på söndagen mot Annapolis. Många ute och fiskade, såg väldigt måna döda svullna fiskar i havet. Dom fiskar bl a Catfish, ej ätbar samt nån mer sort som är ätbar. Vattnet är brunaktigt och ser inte fräscht ut.

Framme i Annapolis var det båtar precis överallt, segel och motorbåtar omvartannat. Ankrade som enda båt. Finns mooringbojar i hamnen eller så kan man gå in i kanaler och ankra lite mer stilla. Men vi tänkte att här är det inga mygg. Var Farsdag här igår så alla var ute och firade.

Båten Hilma låg här i hamnen, fått lånat en plats från Jeanneau. Var över hos dom på kvällen. Fick duschat (första gången vi duschar på land sen Trinidad), middag och hälsat på Bertil. Klart helmysigt att ses igen och uppdatera varann.

Nu skall vi iväg och upptäcka Annapolis. Berättar mer i nästa blogg om våra närmsta planer.

Over and out och GLAD SOMMAR !

Stiftelsen Sveriges Sjömanhus har nu på sin sida presenterat årets pristagare. På nedanstående länk på fotot kan ni läsa reportaget om oss. Känns hedrande och gott allt gick så bra.

Published by

4 thoughts on “USA – New Jersey o Maryland

1. Det är väldigt både spännande, läskig och trevlig läsning vad ni är med om
    När beräknar ni resa till Sverige.
    Här är inget kul o Coronatider, jag är i högriskzonen, så får inte träffa någon mer än ute på långts avstånd
    Varma kramar från oss och var rädda om er ❤️

1. Vi kommer om nån månad till Sverige. Tror vi har en bra plan .
      Gäller vara rädd om sig i dessa tider. Är det varmt o gott så är det lättare att umgås på distans utomhus.
      Sköt om er ❤️☀️

2. Dear Annika, I am dreaming of following your path over the ocean and up to NY. Also the Canals look great. Have a good time. Big hug Mirjam

1. I hope you can Do it one day. You should love it ❤️
      Some more days before the work starts with Asta. She needs love now
      Take care and Big hug to you all