USA – Norfolk och Hampton

Ikväll kastar vi loss för New York 🙂

Kände sista dagarna ville jag memorera då New York sen tar vid. Därav en liten extra blogg. Sist låg vi innan slussen. Fick uppleva slussen och pratat med slussvakten. Massa båtar gick in i slussan och la sig på sydsidan. Vi ropade och frågade om vi kunde ta nordsidan då vi hade brädan/fendrar där redan. Of course he said. But that is the tough side. Särskilt tufft var det inte, märkte knappt av slussningen, ha ha.

Efter slussen närmade vi oss Norfolk. Oj oj sån marin stad. Huvudet gick runt på allt man såg. Norfolk verkar vara en bamse stor militär bas för marinen. Stora områden där reparationer pågick. Nu kom flera broar som öppnades varje timme ”bara” då trafiken flödade på vägarna.

Norfolk var en jättefin stad. Hela staden var ”down”. Virginia har inte öppnat upp så mycket ännu pga Corona.

Vi ankrade mitt i, en bit utanför farleden. Strosade runt och hade ett uppdrag från Emil som gjort en beställning så vi tog oss till affären. Munskyddet på i affärer, bussar, taxi och på CBP. Var inne på kontoret och fick till svar det inte skulle vara några problem med att vårt Cruising Permit löper ut under tiden vi var i Sverige. Skulle komma tillbaks och betala 19 USD i vår. Pust………lite ovisst med deras regler och förordningar.

Plötsligt började det tjuta och ha sig överallt och massa polisbilar spärrade av vägar. På väg mot postkontoret hamnade vi nästan mitt i en demonstration. Stor polisbevakning över hela innerstaden.

Dan därpå fortsatte vi ut mot inloppet. Ville ut och köra watermakern och få lite havskänsla. Vattnet inne i kanalen har en väldigt speciell brunaktig färg. Säkert ingen dålig kvalité men inget man kör watermakern i.

Var en lördag så mycket fritidsbåtar ute. Älskar åka och titta på varven och fartygen…………en häftig miljö. Norfolks inlopp var super häftigt.

Efter lite havsmiljö styrde vi mot Hampton. Ligger på andra sidan av Norfolks inlopp. Ankrade utanför en marina och en lång bil bro……………..väldigt trafikerad.

Vi vaknade till på natten av en tuta. Katamaranen jämte oss tutade. Vinden och regnet bara öste ner. Ser då en segelbåt komma farande, draggande. Efter han passerat oss får hans ankare fäste igen och sätter sig fast. Det roliga var att han vaknade nog inte utan vi ser han på morgonen öppna sina luckor och sticka ut huvudet och titta till. Tur det gick bra, dels han inte stötte till någon båt på sin nattliga färd eller skadade sig själv.

Sändagen ägnades åt sightseeing av Hampton. Blev 30 000 steg och Tompis knä höll, jippi. På eftermiddagen tog vi en annan stadsdel och fann en tvättomat. Lika ljuvligt som alltid få nya rena sängkläder.

Planen var att lämna Hampton på tisdag. Men vindarna styr och vi avseglar ikväll med tidvattnet ut. Blir lite vind första dygnet och dygn 2 blir det nog super duper. På torsdagen visar dom lite mer vind och då är det gott vara framme.

Nu blir det lite bunkring av mat samt förbereda lite middagar till seglatsen. Jäklar va kul det skall bli. Nyper Tompi lite då och då för tycker det skall bli så skoj. Tompi är lite mer cool.

Så önska oss lycka till på seglatsen.

Avslutar med ett foto från en fantastisk kväll i Norfolk med staden och månen.

Over and out mot New York !