USA – South Carolina till Virginia

Tror denna veckan har inneburit det mesta, lugnt harmoniskt till fullt påslag. Tror ingen av oss räknade med det under vår färd på ICW = kanalen

Stormen Bertha som drog över oss förra veckan, gav rejält med regn ihop med mycket vind. S/Y Hilma hamnade i denna stormen ute till havs. Var glada komma in till Charleston och ankra. Tror lille Bertil blev klart gladast att se oss igen. Kände igen Tompis röst via VHF:en. Blev middag ombord på Asta med lite uppdateringar sen sist.

Dan därpå på eftermiddagen satte vi segel mot Beaufort. Fick lagom med vind, men lite hög sjö sen blåsten dagen innan. Blev en bra seglats, nackdelen var vi kom fram i mörka natten då vinden mojnade mer och mer, men det gick bra att glida in och droppa ankaret. På väg in genom inloppet var jag nere i båten och hör plötsligt Tompi prata med nån och ser massa blinkande lampor jämte oss. Var en båt från BoatUS som letade efter en annan båt som fått stopp.

BoatUS är som Trossen i Sverige ungefär och hjälper till om man kör fast, får motorstopp etc. Fick tips av en annan svensk båt att dom finns. Löste medlemskap i Charleston för ett år för ca 1500 kr. Bra när man skall gå ICW och lätt kan köra fast.

Sov gott, vaknade och det blev kaffe och kex som vanligt. Man är alltid lite halvmör efter 2 nätter med mindre sömn. Fortsatte sen vår färd på kanalen och över en stor sjö till staden Oriental.

Dan därpå visste vi det skulle blåsa ca 20 knop i nosen på oss. Tänkte vi ”bara” skulle korsa sjön innan det blev kanal igen. Hade stuvat ner vårt kutter segel dan innan men tänkte det går bra kryssa med genuan. Tji fick vi. Var sån sjö och blåste mellan 20-30 knop. Konstiga vågor, gissar det berodde på att sjön var så grund, ca 5 meter. Vårt kryssande tog 7 timmar den dan. När vi kryssar oss sakta framåt hör vi plötsligt Mayday Mayday. En 45 fots motorbåt tar in vatten. Båten var 5 sjömil ifrån oss. Som tur var kom kustbevakningen före oss och fick plockat ombord dom medans båten sjönk. Vi passerade båten och det är sorgligt se en fin båt halvsjunken men personerna räddades och det är det viktigaste.

Var så mysigt komma in efter seglingen till träskmarkerna, blev riktigt ödemark. Ingen mobil täckning utan den har kommit och gått under veckan. Man ankrar när man ser det är lite djupare utanför kanalen.

Kommit in i lite olika naturtyper, träskmarker till underbar skog. Det skall finnas svart björn i dessa skogarna. Spanade som attan men ingen björn. När vi kom in i Alligator River luktade det så gott, riktigt skog.

Amerikanare är så roliga och har väldigt gott sjömansvett upptäckte vi. Vi ligger och puttrar i 5 knop så alla kör ju om oss. Då ropar dom på VHF:en innan och säger dom går förbi på babord sida och saktar ner så det inte blir jobbigt för oss. Tompi har pratat mycket i VHF:en medans jag styrt, ha ha.

En dag gjorde vi ett stopp i en liten by, Belhaven. Supertrevligt folk, billigt att fika samt matpriserna var mycket lägre än i Charleston. När vi vandrade på vägen till affären stannade flera och erbjöd skjuts. Kul stopp och skönt få sträcka på benen.

Kommer nu ösa fram med vackra vyer, svårt fånga dom på bild. Men varit så vackert gå denna sträckan.

Varit mest 65 fots broar, några låga broar där man ropar upp på VHF:en så öppnar dom. Imorgon skall vi slussas, tror det är ca 60 cm.

Igår var det väldigt smalt och svårt hitta plats att ankra. Fann några gamla pålar sen en brygga. Fram med fendrar och bräda samt tampar. Idag ligger vi vid en brygga före en bro. Gratis 24 timmar med jättefina omgivningar.

Hittills har vi gått sen inloppet vid Beaufort ca 190 Nm. Imorgon kommer vi komma ut vid Norfolk. Skall gå till CBP (tullen) och stämma av med dom att det inte blir några bekymmer lämna kvar Asta i USA då vårt Cruising Permit löper ut 2021-02. Ringde in till CBP igår när vi kom till delstaten Virginia. Här var dom mer korrekta och flera frågor ställdes.

Denna veckan har klart varit en höjdare. Känns lite som Sverige o Norge blandat med lite andra länder. På kvällarna har djurlivet låtit som en orkester. Grodorna låter högst. Haft varmt på dagarna och kyligare på nätterna. Dom sista dagarna har vi haft 33 grader i skuggan dagtid och 23 grader på natten. Några dagar var det lite kallare dagtid så tröja åkte på.

Tidvattnet och strömmarna försvann efter Oriental men kommer nu tillbaks när vi närmar oss slutet.

Nu börjar vi kolla på New York, knappt 300 Nm dit. Skall bara hitta ett bra väderfönster norrut. Vi har inte märkt av någonting av demonstrationerna ute i skogen. Men hörde av kompisarna det var halvstökigt i Charleston. Tror detta kommer medföra skillnad för framtiden. Får kolla lite extra så vi kan segla dit och ankra utan bekymmer.

Avslutar med ett foto från ett fantastiskt landskap.

Over and out från lyckliga seglare !