Seglingen till USA med stopp på Bahamas

Hade jag skrivit bloggen när vi kom till Bahamas med adrenalinet forsande hade ni trott vi gjort nått som ingen annan gjort, ha ha. Men är fortfarande stolt vi klarade ut svårigheterna vi stötte på.

Vi lämnade US Virgin Island efter nästan 2 månader och styrde fören mot Georgia. S/Y Vera vinkade av oss den 8 maj på förmiddagen. Kändes gott att vara på väg. Vädret såg bra ut, akterliga vindar, med lite små skiftningar.

Vi testade nu att köra 6 tim vakter mot våra 3 tim tidigare. Bytte av varann mitt i natten. Tompi är mer kvällsmänniska och jag är morgonmänniska och med detta så funkade det riktigt bra. Är det okey väder så är det betydligt lättare sitta på vakt 6 tim. Dygn 5 var det mycket vind samt halvvind och regnade. Vågorna var stora och branta så då körde vi 3 tim vakter.

Planen var att köra helt ost om Bahamas och styra mot Georgia. Seglade långt ifrån Bahamas. Våra 3 första dygn var fina, gick snabbt, akterliga vindar. Loggade 149 — 175 Nm per dygn. Men på dygn 4 började vädret busa till det. Bytte av varann på natten. Tompi sa det var mycket åska runt om oss men den höll sig på distans. Sätter mig på vakt och håller koll. Var 3 stora åskväder, vi hade 20 knops vind akterifrån.

Plötsligt kl 4 på morgonen började vindmätaren snurra runt. Startade motorn, började ta ner segel. Ropar på Tompi och i samma ögonblick får vi totalt vindskifte med vindar på 50 knop. Blixtrar hej vilt och dundrar. Sliter ner alla våra 3 segel och följer vinden. Vågorna byggs snabbt upp. Medans vi forsar fram med seglen nere slår åskan ner precis jämte oss. Den knallen och blixten kom samtidigt. Instrument börjar spöka. Håller på någon timme innan det lugnar ner sig. Vi var rätt coola måste jag nog få säga, ingen panik. Vid 5-tiden kunde Tompi återgå till sjökojen och vi kunde vända till rätt riktning igen.

Måste ge en eloge till barnen som hjälpte oss under seglatsen. Emil uppdaterade oss med vädret som ändrade sig och inte alltid var lätt att förutspå. Den första namngivna stormen norr om oss ställde till det. Lisa fick fixa med alla tillstånd kring Bahamas. Vi hade inte fått svar på ansökan jag gjorde om att segla på Bahamas vatten. Lisa fick fightas med myndigheterna, först att få segla på deras vatten sen göra en ansökan om att få gå in och ankra. Alla tillstånd är pga Covid-19.

Sen körde vi snål planen med vår satellit Garmin som vi använder för att kommunicera med, men Lisa fick ändrat den till unlimited då det var mycket chattar. Detta lärde vi oss av att inte vara dum snåla.

Får inte glömma bort Asta. Vi känner oss säkra i den gamla damen. Lite fel händer ju alltid och saker som går sönder men vi känner oss trygga då vädret busar till det.

Efter 4:e natten blev det skitväder, mycket vind och halvvind. Går bra att ha mycket vind – vågor ifrån aktern men från sidan är det väldigt obekvämt med stora vågor. Mantaget låg i vattnet då hon fastande i vågorna och lite torktumlarkänsla. Bestämde oss då att gå in till Bahamas 150 Nm framåt. Vinden skulle vrida mer på nord också samt öka.

Ute till havs är det flera tusen meter och ju närmare vi kom Bahamas och det grundade upp blev vågorna så korta och branta. Ser ön Eleuthera på onsdag eftermiddag. Forsar in och tar ner seglen när det börjar bli riktigt grunt.

Skall gå som i ett stort innanhav med en smal kanal för att komma in till en vik att ankra i. Vinden ökar och ligger stabilt på 32 knop rätt i nosen på oss. Jag håller koll i fören men ser ingenting då vattnet skummar sig. Får gå för fullt med motorn och plötsligt skriker Tompi till. Kolla motorn, vatten väller ut på golvet från motorn. En kylslang har gått av. Jag får segla på riggen tillbaks i den smala kanalen och Tompi får lagat slangen. Sen stångar vi oss framåt igen till vår vik. Läskigt gå i sånt grunt vatten med massa vind.

När vi hade ankrat tog Tompi några goa öl och sken som en sol. Lagade pizza till middag och somnade som små barn.

Dan därpå tog vi tag i felen. Naturligtvis upptäcker man lite mer saker.

Fick 2 goa dagar på båten med platt vatten. Vi fixade fel och småpysslade. En kväll blev magisk, blev grill till middag. En sån där kväll man kommer minnas. Åskan mullrade och blixtrade som vanligt.

Vi såg inte en enda båt, människa eller någon svara på VHF:en när vi ropade. Var som en spökby med oss som enda levande, ha ha.

Pratade med Hilma via SSB radion och tog ner lite väderfiler. Gott att ha SSB ombord.

För att komma vidare var vi tvungna att passera ett väldigt strömt sund, Current Cut, 10 knops ström. Hade 51 Nm dit. Vi skulle passera sundet vid slack, klockan 18:25 men vi passerade klockan 18:16 🙂

I början vågade vi inte segla utan gick för motor men halvvägs seglade vi på genuan mot sundet. Gällde ha lagom fart och vara framme i rätt tid.

Efter 60 Nm kom vi ut på djupt vatten, helt slut efter denna dagen. Hissade alla 3 seglen och satte kurs mot Grand Bahamas. Blev en fin segling med åska runt om oss. Fick typ ett squall över oss vid 4-tiden på natten med mycket vind men ingen vindskiftning. Filmade lite och här kan ni se åskan.

Vid 17 sekunder är det häftiga blixtrar

På morgonen sen såg vi en båt på AIS:en vi träffade förra säsongen. Pratade med dom på VHF:en. Höll lite koll på varann och pratade väder. Den första namngivna stormen några dagar tidigare hade gjort swell, stora vågor som var på väg mot oss. Golfströmmen som vi skulle hamna i mot dessa nordliga swellen är ingen bra combo.

Skulle vara lite vind, men blev perfekt lätta vindar ca 60 grader. När golfströmmen mötte dessa N swellen blev det bara lite konstig sjö några timmar sen var swellen så långa och störde ingenting.

När vi kom in i golfströmmen blev havet varmare. Hade golfströmmen med oss en halvdag innan den styrde lite NE och vi mot NW.

Sista seglingsbenet var riktigt bra, underbart se soluppgång samt solnedgång. Är väldigt svag för soluppgång, himlen får massa liv och sen kommer ett glödande klot upp.

Hade som mål att komma till Georgia, Savanna. Blev lagom att svänga in mot land på tisdag eftermiddag och gå in i ICW = Intra Coastal Waterway. På onsdag natt kommer nya kraftigare N swell efter ett lågtryck norrut.

När vi är 30 Nm från land blir vi invaderade utav massa kryp som bits. När vi väl ankrat och skulle sätta oss i sittbrunnen i det fina skenet från solen och pusta ut får vi bara rusa in i båten och stänga för. Hemska stora saker flög omkring och bet en. Ligger i ett typ träskmarks område. Vackert med växtligheten.

Mycket tidvatten och strömmar här. Där vi ligger ankrade är det 2, 1 meter tidvatten. Hade 2 knop med oss in när vi kom. Så nu blir det tidvattnet som styr oss. Idag var planen att gå vidare och hitta en mataffär, men vi får se, ösregnar.

Varit riktigt skönt att vara ifrån Covid-19. Fick nät igår när vi ankrade efter 11 dagar. Är mycket covid-19 här.

Var inga problem att klarera in igår. Ringde in och meddelade vart vi var samt angav vårt Cruising Permit nummer. Är lite olika regler från delstat till delstat i dessa Corona tider.

Avslutar med att säga att vi lärt oss massor. Lika vackert som havet kan vara lika elakt kan det bli. Vinden i sig om det inte är orkan fixar man men vågorna är tuffa upplever vi.

Hoppas ni alla mår bra !

Over and out från Asta med lycklig besättning !

Published by

10 thoughts on “Seglingen till USA med stopp på Bahamas

1. Wow, vilken resa! Jag minns fortfarande när jag och en kompis bilade från Orlando till Fort Lauderdal och det åskade något sanslöst. Blixtrar som hela träd över himlen! Har aldrig varit med om något liknande. Det kändes skönt att vi satt i en bil, även om jag i efterhand förstått att det faktiskt inte alltid är tillräckligt skydd. På havet måste man ju känna sig helt maktlös mot naturens krafter! Gott att ni är i hamn!

1. Florida med omnejd har tydligen mycket åskväder. Golfströmmen drar till sig oväder. Skönt allt gick bra Var ingen idé att bli rädd för vi hade ingenstans att ta vägen mer än fortsätta segla

2. Wow vilken läsning!!! Ni är otroliga som klarar sådana utmaningar. Skönt att höra att allt gått så bra som det gjort, även med små missöden. Hoppas ni får lugnare seglats norrut.
    Kramar ❤️

1. Man blir lite stärkt av ”motgångar” när man klarar av det. Man samlar på sig erfarenhet. Nu får vi hoppas på fina vyer och djurliv.
      Snart får ni eran lille ju ❤️

3. Usch, vilken kuslig film!! Skönt att höra ifrån er och att allt har gått bra. Jag hoppas ni får bättre väder framgent
    Kram på er!!!!❤️

1. Man känner man lever . Nu skall vi bara ha smörsegling och gott väder. Hoppas kan man ju alltid göra

4. Ni är otroliga! En sådan dramatisk resa! Önskar er behagligare segling i fortsättningen!
    Det är mer än spännande att läsa!