US Virgin Island – St John

Sämre plats kan vi befinna oss på. Underbar ö med ett undantag Tjurhaj, hjälp……Samma dag vi kom till denna viken, Francis Bay, såg man en stor Tjurhaj vid strandkanten berättade ett amerikanskt par. Googlade sen på vad Bullshark var och hade jag vetat vad jag vet idag hade jag nog inte snorklat omkring en timme utan att hålla extra utkik. Skall ha som mission under veckan att fota lite revhaj och annat vackert under ytan.

Helt grym natur här, kristallklart vatten och fin natur på landbacken.

Igår fanns det 40 Covid-19 fall här. Inrikesflyget kommer i mindre skala med amerikanare som hälsar på släkt och vänner eller passar på att ta semester. Mycket skriverier om detta och ilska över fastlandsborna som kommer dragandes med allt. Samma visa här som i Sverige och alla har mycket åsikter. Alla uppmanas vara hemma om man inte måste ut och handla. Motionera går bra bara man håller avstånd, inga folksamlingar osv. Läste det inte bunkrades toapapper här utan vapen istället. Vapenförsäljningen hade ökat markant 🙁 om detta nu stämmer.

På måndag eftermiddag ringde dom och sa vårt paket hade kommit till ön St Thomas. Men inte ville vi lämna vår plats direkt utan var ute och vandrade, fyllde på med färska grönsaker och frukt. Kändes bättre handla på denna ön i byn. Byn kallas nu spökstaden, som annars är full med turister. Just nu är det bara mycket båtar som oss som väntar och väntar.

En eftermiddag åkte vi in till stranden och bara badade. Var helt jäkla dunder ljuvligt. Sån tur vi har som är här och väntar.

På onsdagen seglade vi sakta till St Thomas, 12 sjömil. Ankrade och gick och hämtade vårt paket. Sen snabbt tillbaks igen och puttrade för motor mot St John igen.

Hittade ingen ledig boj utan gick till en vik längre bort där vi hittade en fri boj. Inte så skyddad vik men lugnt väder så det blev en platt natt vilket uppskattas.

Fastän man är i ett paradis känns det lite ”olustigt” att vara här och familjen många mil bort. Viruset finns i bakhuvudet hela tiden och drar med sig att vår skärmtid har ökat sista månaden. Gjorde en inventering av vårat apotek ombord. Har astma medicin för 4 månader till så det hoppas jag räcker.

På torsdagen flyttade vi oss till en större och mer skyddad vik, Francis Bay. Inga lediga bojar men här finns en liten plats man får lov att ankra på. Slängde i ankaret jämte dom större båtarna som ankrade. Ligger kanonbra om än lite rulligt. Varnade på radion för större dyningar som skulle komma in.

På torsdagen blev det lite fest ombord, kul att fira bröllopsdag. Go mat och vi är störtnöjda.

Träffade ett par på stranden som såg tjurhajen. Dom berättade lite om rutinerna som gällde. Inofficiellt träffades några 3 ggr i veckan för noodle träning vid stranden. Klart man hakade på, var som lättare vattenjympa. Vi var 4 st med avstånd mellan oss. I morse körde en ett yoga pass på SUP bräda vid strandkanten. Jag och några till körde på stranden och 2 ute i vattnet på sina brädor. Alltid kul att göra något och träffa lite folk. Vi är noga med avstånd och är inte många så det är nog inga problem. Perfekt för Tompi med lite egentid ombord. Igår plockade Tompi ner watermakern och bytt i stort sett det som finns. Plockat ihop den under dagen och nu provkörs den.

Som ni ser hoppas jag har vi en fantastisk miljö runt om oss. Men frågan kvarstår vart vi skall ta vägen om inte Curacao öppnas upp före 31 maj. Fått besked ifrån försäkringsbolaget att vi måste upp norr om breddgrad 41 för att försäkringen skall gälla. Det är ovanför New York. Känns väl sådär.

Måste upp till breddgrad 41 om det inte blir ABC-öarna

Vi undersöker olika alternativ medans vi väntar ett tag till. Nästa veckas blogg hoppas jag fått några fina foton från undre världen samt så har vi inom kort en daté med Bertil. Berättar mer nästa vecka om Bertil.

Nästa vecka måste alla båtar ha ankartillstånd om man inte ligger i nationalparken. Nya regler och förordningar väntar oss.

Var rädda om er och som alla säger Stay Safe !

Over and out från det strävsamma 26-åriga paret !