Puerto Rico – Culebra och Vieques

Denna veckan blir det många foton, mycke naturupplevelser och ursköna öar. Vaknat varje morgon och det bara spritter i en för att få upptäcka alla platser.

Tog en lugn morgon och gick ut ur lagunen kl 10 och andra bron en halvtimme senare. Var skönt sätta segel i den milda brisen, blev spirade segel som stundtals ”puffade” till i dom relativt höga vågorna. Natten blev kristallklar med massa stjärnor och inga möten med andra båtar.

Slutade på 130 Nm som tog drygt ett dygn så hastigheten var ”lunkig”, sista timmarna fick vi starta motorn då vinden dog ut totalt. Körde våra vanliga 3 timmars pass. Tompi kände sig jätte hängig och åkte på en förkylning och tillbringade hela söndagen liggandes.

Vi kom fram på en söndag och ville inte åka på övertidsavgift i immigration. Ankrade istället öst om stora viken och tänkte vi ”gömmer” oss här till måndag morgon. Läste dom lagt ut bojar här 2019. Blev en slappedag och stekte bananpannkakor med choklad bitar i, sååå goda.

Läste sen på måndagsmorgonen i en cruising guide som finns att ladda ner gratis från nätet, finns över flera länder, freecruisingguides.com. Blev alldeles nervös när det stod man skulle rapportera omedelbart sin ankomst annars kunde det medföra 10 000 USD i böter. Snabb frukost innan vi gick in i den stora viken, Ensenada Honda.

Ankrade nära själva byn, inte mycket båtar direkt. Tog dingen in och frågade en vänlig man om vägen. Amerikaner är så hjälpsamma och pratsamma, erbjuder skjuts eller en fika inom kort.

Fick en liten karta över ön och promenerade till den lilla flygplatsen där immigrationen och tullen fanns. Knackade på dörren och en stor man öppnade lite ilsket. Jag sa vi skulle klarera in och han direkt ni har ju inte ringt innan……..å sa jag och sa vi inte hade telefon. Mannen mjuknade upp och började langa upp allt som skulle fyllas i. Slutade med 1 års cruising permit för USA och inklarering för o kronor. Han var glad vi hade alla papper i ordning och önskade oss glatt välkommen till PR. Äntligen fick vi användning för vårt B1/B2 visum vi skaffade i somras på ambassaden i Stockholm. Lång historia men minnesvärd.

Puerto Rico är ett självstyrande territorium tillhörande USA. Officiella språk är engelska och spanska. Råkade riktigt illa ut när orkanen Irma härjade 2017 och även utav jordbävningar. Senast var en i januari där stora delar blev förstörda och många hemlösa. Vår plan är att segla sydkusten på PR innan vi seglar till Bahamas. Frågade i ett forum hur läget var efter jordbävningen. Fick bra input så vi fortsätter med vår plan.

Hela ön hade en urskön atmosfär, väldigt avspänt och inte mycket kvar att röja efter orkanen. Måste ha gjort ett bamse jobb.

Som vanligt vandrade vi omkring och upptäcker. En av dem vackraste stränderna i världen ligger här på ön, Flamenco Beach, berättades det för oss. Några mindre mataffärer finns, några småhotell samt några barer och restauranger.

På onsdagen kände vi att det var dags för nästa ö, Vieques. Blev en snabb segling dit på knappt 20 sjömil. Fick vinden med oss som mötte strömmen, helt konstig sjö. Kändes som om vi var en liten plastanka som åkte hit o dit. Lugnade sig när vi kom till sydsidan av ön. Gick in och ankrade vid en lång strand med ett inte alltför bra skydd. Hade mycket dyning på oss och rullade omkring.

Låg helt ensamma och mötte några få människor på stranden. Stor del av ön är naturreservat och förr höll militären till här. Flera ställen skall undvikas. Ön är 3 mil lång och inte så bred.

Promenerade på stranden och sen i skymningen tog vi dingen längst med stranden för att se vildhästarna på ön. Läst dom brukar komma hit på kvällarna. Tyvärr inga hästar denna kvällen.

Laddade ner lite gribfiler via SSB radion och tänkte det var bra hitta en bättre vik då det skulle blåsa på några dagar. En sak vi har gemensamt är att vi är trötta på att rulla omkring. Hittade en bra vik mitt ute i ingenstans. Men så bra vi ligger här. Bara lite behagligt gungande och bara mangrove runt oss. Skumt inte dyningarna hittar hit in, annars är dom nog världsmästare på att ta sig fram överallt. Det är vi och 6 st båtlik i viken.

Vårt kickfäste har lossat lite, beror på en väldigt dålig vinkel. Gjort en provisorisk avlastning. Skall ta kontakt med en riggare och kolla om det är lönt att flytta ner fästet 10 cm.

Vårt mission var att ta dingen in till nästa vik som är en av få bioluminescent vikar som finns runt om i världen. PR har 3 st av dessa vikar. Mareld ser vi ofta men detta skall tydligen vara skitcoolt. Skvätter man upp vatten blir det som ett självlysande svärd eller nått annat självlysande. Testade i vår vik men icke. Vågade inte ta dingen 25 minuter till nästa vik i mörkret med över 2 meter höga vågor.

Varnas för att bada i mörker eller ha i fötter och händer i vattnet då hajar finns i dessa vikarna. En tjej blev attackerad för några år sen här. Hajarna tror väl det är mat. Blåser fortfarande och lite högre vågor så vår chans sinar. Har dock en sådan här vik på fastlandet som vi kommer passera.

Hittade en liten lucka för dingen och en liten stig i förrgår. Så igår knallade vi iväg till civilisationen och på vägen dit mötte vi vår första vildhäst. Blev uppriktigt ledsen då den gick ensam och haltade. Försökte hitta en naturvårdare i byn men icke.

Vi traskade till en underbar beach och där fullkomligt vimlade det av vildhästar. Sen gick vi till en av de 2 byarna som finns på ön, Esperanza. Lite restauranger med skön och lugn atmosfär.

Tog bussen sen till huvudbyn. Dyrt som attan att åka dessa 13 km, 10 USD. samma system som alltid, man stannar och hoppar på vart man vill. Vi lunchade och skaffade ett PR sim-kort. Skönt ha nät ombord då det kan vara lite oroligt runt om oss.

Var bara 6 km hem till dingen så vi promenerade hemåt och såg vildhästar överallt liksom några riktiga amerikanska trucks. En kille berättade att vissa av hästarna tillhör någon men alla strövar fritt.

Var gott komma hem efter dagen. Vi är nog lite fjompiga för vi vill inte bada här utan duschar bara. Skyller på mangrove vattnet som är grumligt men tycker det är lite läskigt då man inte ser nått och det kan finnas hajar här. Testade även igår kväll i vår vik efter bio plankton men utan resultat.

Idag vandrade vi upp till en gammal fyr som står babord om inloppet. Pampigt värre med vågorna och havets färg. En del av inloppet är bara 2 meter djupt så vi vill gå ut när det är lite högvatten. Imorgon bitti är det 19 cm över vid 7 snåret så då bär det av mot fastlandet, tror det blir till Salinas, drygt 50 Nm dit.

Känns som om vi har upplevt en massa denna veckan, vildhästar och jakten på bio plankton fortsätter. Båda dessa öarna har varit över förväntan. Vi älskar lite mindre ställen och känslan med naturen nära inpå. Avslutar med ett foto när vi såg alla vildhästarna på stranden betandes………..mäktigt.

Over and out från oss som skall börja leta efter sjökor på fastlandet!

Vildhästarna ovanför Sun Bay Beach

Published by

4 thoughts on “Puerto Rico – Culebra och Vieques

1. Beautiful horses, nice to meet them on the beach ! Seems like a nice location. Thanks for the nice report. Big hug Mirjam

1. Puerto Rico is wonderful, the animals make it more speciell.
      So Nice you follow us. It is almost that you are away when We are in Sweden.