Hejdå St Martin

Imorgon är det dags att säga hejdå till St Martin och lämna lagunen. Planer är ju till för att ändras så nu är sista budet en segling till ön Culebra som tillhör Puerto Rico. Är en segling på 125 sjömil och vind väntas lördag och söndag innan det blir vindstilla på måndag igen.

Haft det jättebra i veckan med lite småfix och roligt umgänge. Får dock inte glömma bort flygplatsen. Upplevelsen var bättre än förväntat, jäklar när planen skall starta vad dom varvar upp och blåser på.

Video när ett plan startar
Häftigt när dom landar också precis ovanför stranden.

När vi åkte hemåt i dingen efter flygplatsen var vi fulla med sand precis överallt. Tror jag hade ett stort leende på läpparna hela vägen hem.

Blev tvungna och ta en snabbdusch innan s/y Liv och fd. Flying Penguins besättning skulle komma över på en sun-downer. Annars hade vi sandat ner både dom och Asta. Mysig kväll i härligt väder med massa roliga seglings historier.

Sun-downer i Asta

På måndagen tog vi bussen in till Nederländska huvudstaden, Philipsburg. På ön använder man 3 valutor, Euro, USD eller Nederländska Antillergulden. Hämtade ut USD på en bankomat i Philipsburg, gott ha med sig till Puerto Rico.

Holländska sidan är mer uppbyggd efter orkanen och mer ”turistig”. Fått mycket stöd av Nederländerna för att bygga upp efter Irma. Massa flotta affärer på strandpromenaden………vi handlade på 4:e gatan in från stranden…….mer humana affärer för oss, ha ha.

Tisdagen ägnade jag mig åt det administrativa, medans Tompi småfixade lite allmänt. Bra passa på när vi har wi-fi. Efter en heldag inne blir man lite lätt rastlös så då passade det perfekt med att jogga under tiden vi tvättade. Nytta med nöje kan man säga.

Under onsdagen flanerade vi runt lite och bunkrade mat och på eftermiddagen kom s/y Walkabout och ankrade bredvid oss. Var ett kärt återseende.

På onsdagskvällen var vi bjudna hem till Brittis och Hjalle. Dom har ett smultronställe som håller på och fixas till efter Irma. Tror inte man förstår sån ödeläggelse det var efter orkanen på ön.

Igår hängde vi med Walkabout och visade dom runt. Bunkrade det sista i matväg. Kvällen avslutades med en go middag på Walkabout. Mycket prat om allt och våra drömmar.

Så idag har vi fixat lite praktiskt och klarerat ut. Tog sällskap med s/y Liv in till Marigot där vi checkade ut och dom gick till motorfirman. Tyärr har dom fått strul med motorn och blir kvar ett tag till.

Walkabout kom över på en lätt lunch här idag. Lånade deras bok om Puerto Rico och försökt läsa på lite. En passage väst om PR skall man vara lite vaksam på.

Summa kardemumma är båtupplägget för sommaren klart på Curacao och våra flygbiljetter till Göteborg bokade. Den 27:e juni anländer vi 🙂

Varit underbara mornar här, vindstilla och så lugnt. Men nu längtar vi ut till havs igen. Massa härliga möten har vi med oss från St Martin !

Over and out……… here we come Puerto Rico !

Underbara mornar i lagunen

Published by

4 thoughts on “Hejdå St Martin

1. Allvarligt talat – tänk vad många ställen ni får vara med om, så mycket ni får se. Jag är såååå avundsjuk <3

Jag ser fram emot lite kortspel till sommaren!