St Martin

Sista veckan har vi haft väldigt varierande väder. Sist jag skrev låg vi på St Barths och söndagen blev en väldig grå och rullande dag. Fick hålla i tallrikarna när vi åt annars åkte allt av bordet. Var mycket swell som kom från Norr.

St Barth – en väldigt regnig och blåsig söndag

Vi klarerade ut på måndags morgonen och satte segel mot St Martin. Skulle blåst mer än det gjorde, tog 2 rev och hade platt läns. Sakta men säkert närmade vi oss St Martin i dom stora vågorna. Var bara 29 Nm men kändes långt då vi inte fick upp farten. Ville gå till franska sida.

St Martin är sedan 1648 delad i en fransk och en nederländsk del. Är världens minsta befolkade territorium som är delad i två nationer.

När vi rundade den västra udden fick vi på riktigt se hur elaka dyningen kan bli då dom bryter långt ut. En segelbåt framför oss såg bara 2 stora vågor bryta vid 4-5 meters djup framför sig och gjorde en totalvändning och gick sen samma väg som oss. Vi följde 10 meters kurvan.

Ankrade långt ut i Marigot Bay då vågorna bröt flera hundra meter ut. Hade varit varning dagen innan på VHF:en om detta. Vi hade ute 70 meter kätting och låg tryggt men oj vad vi åkte med dyningarna.

Klarerade in gratis på franska sidan (dyrare på andra sidan) och tänkte gå genom franska sidan in till lagunen. Tji fick vi, stängd sen några år tillbaka.

Rullade omkring på natten och längtade efter lite plattare vatten. Man kommer in till lagunen via den Nederländska sidan. Broöppning några gånger per dag. Satte fart på morgonen för att hinna dit till halv 10 då ingående båtar var välkomna in.

Träffade dagen innan vid inklareringen en engelsman som bott här sen 5 år. Pratade över en timme och fick en massa info. Orkanen Irma drog över här 2017 och ödelade stor del av ön. Många blev bostadslösa eller fick sina hem förstörda.

Passerar man till franska sidan kostar broöppningen ingenting. Men merparten av yachterna ligger på Holländska sidan.

Hört det skulle finnas mycket vrak kvar och tyvärr måste vi hålla med. Massa små toppar som sticker upp och ibland ingenting. Får köra försiktigt och hålla koll. Gäller även när man åker omkring med dingen. Lite halvläskligt då vi åker omkring när det är mörkt.

Träffade en svensk båt, s/y Liv, som denna omgången varit ute i 7 år och nu på väg hem. Dom har varit uppe i Alaska, gick via Japan. Man blir ju inte mindre sugen på Alaska kan vi ju säga 🙂 men fasiken va lång väg det är:(

Fick en härlig spontan middag där en kväll. Allt är enkelt för alla sitter ju i samma båt (fyndigt va, ha ha) och vet både svårigheter och lyckan över småsaker.

Åkt omkring mycket i lagunen och som vi har njutit av platt vatten. Vandrade en dag in till Marigot genom en stadsdel där det är lite oroligt, bilbränder m.m.. Engelsmannen vi pratade med sa många är upprörda för dom inte får tillräckligt med hjälp från Frankrike att iordningställa efter orkanen.

Här på ön finns en sak jag måste uppleva, flygplatsen. Stå vid stängslet när dom startar. Åkte dit en dag men bara småplan. På eftermiddagen var det större plan och tyvärr ett jäkla ösregn också. Så i eftermiddag skall vi satsa på flygplatsen igen.

Tog en liten joggingtur en dag och underbart lunka omkring och se en massa småsaker.

Var på deras turistinformation och här var första franska ön där dom pratade engelska glatt. Väldigt hjälpsamma och trevliga.

På fredagseftermiddagarna träffas många på yachtklubben. Ligger precis vid inloppet till första bron på Holländska sidan. Tog dingen dit och där träffade vi ett svenskt par som långseglat i många år men nu delvis bodde här, Brittis och Hjalle.

Igår skulle vi ut och vandra till högsta toppen Pic Paradis om 424 meter. Tog vägen om Stina och Janne på s/y Liv som hängde på. Gick till busstationen och trodde vi hoppade på rätt buss. Blev inte riktigt så och busschauffören gjorde allt för det skulle bli rätt och körde runt. Alla i bussen blev engagerade. Skakade på huvudet när vi hoppade av och önskade oss lycka till då vi kom på fel sida av berget.

Man kan säga vi gjorde allt för att komma upp och hitta en stig, gick genom så in i bänken taggiga områden som gjorde sönder våra kläder och vi blödde lite här o där. Gav till sist upp och vandrade hemåt på en trafikerad väg. Men där upptäckte vi en massa stora ödlor i träden. Kryllade av dom i topparna.

Blev inte som planerat men upptäckte annat i stället. Handlade på Super U på vägen hem och tog en goe fika.

Idag har Tompi gjort månadsservicen på Asta när jag suttit här och skrivit. Vi gör alltid denna servicen den 1:e i varje månad annars. Bra att ha ett datum när man lätt glömmer annars och tiden rusar iväg.

Nästa helg är vi på väg till Bahamas hoppas vi. På fredag skall det komma vind och då passar vi på att ta ett lite längre ben (knappt 700 Nm) upp till Bahamas tänkte vi. Blir det något krångel så stannar vi till i Puerto Rico men tänkte annars se Puerto Rico när vi skall segla söderut igen ner till ABC-öarna. Fått offert nu på uppläggning på Curacao över delar av orkansäsongen.

Våra holländska vänner på s/y Walkabout är på väg hit och dom trodde dom skulle vara här på onsdag. Skall bli så kul att ses igen. Vi har båda samma drömmar om Alaska.

Tycker det känns som om vi har det underbart bra och ni skulle bara veta hur skönt det varit med platt vatten. Man samlar krafter och sover så gott. Massa mer att upptäcka på ön innan vi lämnar.

Blir lite förberedelser inför Bahamas med bunkring av mat, tvätta rent och fixa en tilläggsförsäkring för området Bahamas. Var inga problem med försäkringen och inte så dyrt.

Over and out från ett platt vatten !

Stora skönheter

Published by

8 thoughts on “St Martin

1. Ja jag säger som vanligt tack för alla fina bilder.
    Jag har en förfrågan hur gör ni när det är så mycket olika länder på alla olika öarna ni besöker har ni alla flaggor att
    hissa på styrbords sidan.
    Sedan pengarna är jag nyfiken på hur ni gör.
    Sedan vill jag skriva som vanligt att önska er lycka till.
    Hur är det idag med pirater på denna vägen.
    Mvh Bo (Orust)

1. Tack och bug.
      Vi fick med massa gästflaggor från förra ägarna. Tror bara vi behövt köpa 2 St.
      EC är en valuta som många öar använder förutom dom franska där det är Euro.
      Tobago hade sin egna valuta men vi tar ut en slant på bankomaten och försöker betala mycket med kort.
      USD går nog hem på alla öar tror jag.
      Går vi från Puerto Rico ner till Bonair undviker vi Venezuelas kust
      Kul du hänger med oss

2. Har haft högläsning nu för Mats, vi är så impade av er resa, helt otroligt vad ni får vara med om. Ni är så otroligt duktiga
    Tycker ni ska skriva en bok om alla upplevelser ni är med om, garanterat köper vi en
    Kramar och fortsatt trevlig/intressant resa önskar vi er
    Agneta o Mats

1. Tack, men det är så många som är betydligt duktigare än oss.
      Vi hankar oss fram och läser mycket.
      Men det är ett sådant härligt liv och dessa adrenalin kickar igång oss.
      Kram till er ❤️

3. We are dreaming to sail with you in the Caribian. Its true, you make a very good job by writing the stories. Thanks a lot. love mirjam

1. It had been really fun to Have you here
      I guess some translate is strange and Will be fun for you.