Västkusten av Basse Terre – Guadeloupe

God Fortsättning på 2020 som vi hoppas blir ett superduper härligt år !

Ett nytt år är lite speciellt, nya möjligheter på något konstigt sätt. Möjligheten finns ju typ den 4 maj också men på nått sätt knyter man säcken med nya utmaningar och förväntningar runt hörnet.

Knyter nu säcken för 2019 med denna bloggen. Vi har under veckan seglat från magen på fjärilen ut till vänstra vingen och följt den norrut. Måste visa hur kul det var sista morgen innan vi lämnade med all sjötrafik. Kom in 2 stora kryssare och massa fartyg. En utav våra bättre mornar………….kallas kanske nörderi men helt klart nått vi tycker är spännande.

Seglingen från Pointe-á-Pitre innehöll allt från läns till kryss, lite till mycket vind. Fick engagera oss mer i seglingen än vanligt med alla dess olika vindskiftningar. Men slänga ut spöt fick vi gjort och fick napp 2 gånger. Första firren var en Barracuda som tur var släppte den precis nån meter från oss och vår andra tror vi var nån slags makrill som hamnade på grillen till middagen.

Vi seglade upp till en liten vik där vi droppade ankaret. Liten vik med bara permanentbåtar liggandes. Kom fram precis när solen dalade, hela himlen blev som ett enda stort eldbad. Var så härligt se solen dala ner i havet igen.

Dan därpå satte vi kurs mot en nationalpark, Ilets Pigeon. Massa folk vid stranden som badade och snorklade. Många som tog sig ut till ön också med kajak eller turbåt.

Vi ankrade i bukten. Snorklade direkt från båten eller tog dingen till ön. Massa olika fiskarter syntes och en rolig art som simmade rakt mot en. Riktigt fint vatten att snorkla i.

Vandrade som vanligt omkring och hittade bra mataffärer dit vi tog dingen. Så skönt slippa kånka långa sträckor med mat. Så nu är vi beredda att lämna Frankrike för mat har vi i mängder ombord. När vi varit på dom franska öarna blir det inte att jag bakar bröd utan vi har köpt deras långa baguetter som Tompi älskar liksom korv 🙂

Efter 2 dagars snorklade styrde vi mot norr, 10 Nm, till byn Deshaies. Här spelades delar av Tv-serien Mord i Paradiset in.

Läste det var svårt att ankra här och båten åkte runt 360 grader. Det finns massa bojar som man kan låna i viken. Vi ankrade en liten bit ut och fick bra fäste. Har verkligen snurrat runt i alla dess riktningar.

Mysig liten by och förra ägarna tipsade oss om en botanisk trädgård . Är jättekul för dom följer oss och mailar lite då och då till oss.

Strax efter oss kom en annan svensk båt in, Archipelago, som vi hälsade på och tillbringade kvällen hos. Kul för vi har inte träffat några svenskar sen Martinique.

På nyårsafton började vi traska mot botaniska trädgården. Var jättefint med massa blommor, träd och papegojor. Vi är fascinerade utav träd och dess rötter, pampigt på nått sätt.

Efter botaniska gjorde vi en hike längs med kusten och kom till olika stränder varvat med kuperade skog.

När vi kom fram till en stor beach år vi lunch. Fortsatte sen färden norrut och ser plötsligt massa poliser, ambulans och helikopter. Var en kille som höll på att drunkna, men det gick bra. Killen flögs iväg med helikoptern.

Var allt bra möra efter vandringen. Kom på att vi måste ju klarera ut på nyårsafton då allt är stängt på nyårsdagen. Man kan klarera ut hos polisen eller hos en liten affär som har en dator. Väldigt smidigt med detta på dom franska öarna.

Fick en helt rent sol som gick ner i havet, inga moln alls. Fin avslutning på 2019.

Vi åt en go middag ombord och sen kom båten Archipelago över och vi skålade in 2020.

Idag städar vi bort julen och småfixar lite. Imorgon bitti sätter vi kurs mot Antigua.

Over and Out från oss som fått skrumpen hud av allt snorklande 🙂

Published by

7 thoughts on “Västkusten av Basse Terre – Guadeloupe

1. Hej på er,
    Känner igen vyerna på era foton. Längtar tillbaka. Så kul att läsa bloggen. Gott Nytt 2020.
    Kram Katarina

2. Gott Nytt Annika o Tompi!
    Så roligt att få ta del av ert äventyr. Läser varje avsnitt.
    Avundsjuk blir man ju lite måste erkännas… nu kan ju inte jag segla, e ju skiträdd för djupa vatten – så det faller på det.
    Men man borde göra mer av detta på land. Jag sitter o längtar tillbaka till Australien och vår resa där. Linnéa o jag suckar lite nu o då här hemma…
    Kul att se var de spelade in Paradiset – var ju en mysig liten serie.
    Over and out – sitter o jobbar hemifrån idag, men utan tillstymmelse till inspiration haha 😉
    P&K, K

1. Gott Nytt på er ❤️
      Läste om bränderna i Australien , hemskt.
      Ett bra betyg när man längtar tillbaks.
      Precis kommit till Antigua och sett så mycket val idag , så nära oss att vi trodde vi skulle segla på dom.