Les Saintes och Pointe-á-Pitre — Guadeloupe

God Fortsättning på er !

Julen blir annorlunda utan familj och i värmen. Måste säga vi hade en jättemysig jul fast vi saknade familjen. Men som Lisa sa; vi är ju egentligen inte så mycket att sakna med ett garv. Allt för att vi inte skulle sakna dom.

Vi lämnade Dominica före jul för att kunna ha wi-fi under julen och prata med alla. Gick si så där med bra nät på Les Saintes, ha ha.

Dominica var ett fantastiskt land. Så vackert och jisses vad dom kämpade med att bygga upp igen efter alla naturkrafter som härjat där. Glad filmen uppskattades, är roligt att se på i efterhand för oss.

Vi satte segel mot en ö-grupp i södra Guadeloupe som vi läste var så fin, Les Saintes. Såg val på avstånd komma upp och blåsa 4 gånger innan den dök ner och försvann.

Les Saintes består av några öar varav vi tog en boj vid huvudön, Terre-de-Haut. Man snurrar runt mycket pga strömmar och vind, alla båtarna låg lite huller om buller så ankra mellan bojarna kändes inte bra. Passade även då på att fixa ankarspelet, då vi nu hade reservdelarna.

Les Saintes var som en riktig sommarö, typ som Marstrand eller Sandhamn. På morgonen vällde det in med färjor och massa folk och på eftermiddagen åkte många hem igen. Skön stämning på ön och allt var så enkelt.

Som vanligt vandrade vi omkring och var runt hela ön och dess toppar.

Var få bilar på ön utan alla körde skoter eller elbilar. Det är lustigt för här var det torrt i markerna och vi fick inget regn medans det regnade ofta och mycket på oss på Dominica. Har ju med bergen att göra men häftigt då det bara skiljer 30 Nm mellan öarna och dess stora kontraster.

Gjorde Dominica filmen och skulle försöka börja ladda upp den. Man kan säga att det slutade med jag fick en ny bästis, restaurangägaren.

Medans jag satt och laddade upp film gick Tompi omkring och skulle köpa den sista maten till julafton. Han fick springa omkring till flera affärer för att få tag i allt, så utplockat. Men skam den som ger sig, allt kom ombord den 23:e och filmen var uppladdad.

Som vår tradition är såg vi en ”dålig” julfilm på uppesittarkvällen och tog ett glas glögg. Hade en flaska kvar som vi köpte på IKEA, Teneriffa förra året. Stor mysfaktor och skumtomtar till.

Julafton avlöpte ungefär så här:

På juldagen kände vi det var dags att segla vidare till huvudön och dess största stad. Guadeloupe ser ut som en fjäril och och staden ligger mitt i kroppen kan man säga, 24 NM slutade loggen på.

För det mesta blåser det ostliga vindar här men nu har det blåst sydliga vindar flera dagar.

Nästan så vi fick fin mat till middag, guldmakrillen släppte 1 meter från oss……………..det tog lång stund för Tompi att dra in den, livlig som attan.

Roligt ställe att ankra vid. Precis utanför en stor marina droppade vi ankaret och utkik mot stora hamnen och alla dess fartyg som kommer och går.

På juldagens eftermiddag tog vi dingen in till land och gick omkring. Rena spökstaden, helt folktomt och massa skräp överallt, helt enkelt allmänt risigt. Tror vi hamnade i dom oglamorösa stadsdelarna.

Vi fuskade lite med julstädningen så på annandagen kom mattpiskan fram liksom tvättbaljan och vi hittade även en tvättomat.

Själva marinan är bamsestor med massa restauranger, affärer och bra båttillbehörs butiker. Köpte en ny antenn för radion så vi slipper dela den med AIS:en. Tompi blev så förälskad i en ficklampa á 280 Euro = hans dröm lever vidare.

Under fredagen tog vi en dag i själva huvudkärnan, shoppade lite nya kallingar till Mr T då det är nästan det enda som går åt samt bunkrade mat.

Under helgen kommer vi segla till västkusten av Guadeloupe. Skall vara jättefina dykvatten där.

Vi har inte spikat någon framtidsplan ännu. Skall ha försökt bestämt oss tills vi kommer till Puerto Rico hur säsongen blir………….. oavsett så har vi både badkläder och yllebyxor ombord:)

Avslutar dagens blogg ett foto över ön vi tillbringade julen på.

Over and Out och snart ett nytt år med massa möjligheter !

Puss och kram till er och 2020 blir ett fint år 🙂 tror vi på.

Les Saintes

Published by

8 thoughts on “Les Saintes och Pointe-á-Pitre — Guadeloupe

1. Hej 🙂 Sitter här i vintermörkret och filosoferar, å så kommer erat mail från paradiset:)
    Det är väldigt sällan jag blir avundsjuk, jag det har nog faktiskt aldrig hänt intill nu. När jag följer eran äventyrsresa med snabb segling (sele på) och häftiga skarpa beskrivningar av miljöer jag bara längtar efter så blir jag bara grön av avund sjuka….. så enkelt är det…
    Segla på och utmana livet, det är vårt motto och det ger tillfredställelse.
    Apropå tillfredställelse, så bör ni nog ta en tur ut i farvattnen och försöka fånge en Guld makrill (Dorada) till nyåret… obs ätlig, eller rättare sagt väldigt ätligt:) det borde lägga grunden till en stor fest med glädje:).
    Det går nog inte att bedriva hur härligt det är att läsa om eran resa i paradiset….
    det är viktigt att leva ut drömmen, åt minstone en gång i livet.
    Er beundrare….Rustan

1. Instämmer till fullo med att leva ut sina drömmar. Ett privilegium helt klart.
      Blir en tuff helg för oss med siktet inställt på guldmakrillen
      Passande nog äter vi lax till middag nu
      Hälsa vinter världen och Gott Nytt År

2. Återigen en underbar skildring! Tack! Värmer att läsa om samt se de fina bilderna nu när det är 3,3 minusgrader ute… Sköt om er och fortsätt krama ur det gottaste här i livet!

1. Härligt ni fått minusgrader. Tänk lite sol på det ☀️.
      Idag fick vi mycket till morgonkaffet att titta på, stort kryssningsfartyg som kom in och vände precis jämte oss………nästan så Gevalia kom fram.
      Ha ett gott 2020 och härlig resa !

3. Jag önskar er ett riktigt Gott Nytt År på er båda!

(Det verkar som att jag kan inte börja en kommentar på samma sätt som jag börjat tidigare. Bloggen säger att jag redan sagt ”Gott nytt år på er båda!”. Det har jag väl inte?)

1. Bara trevligt du önskar oss Gott Nytt flera gånger
      Önskar er detsamma och ser framemot en go middag i ert nya kök