Martinique

Imorgon bitti ringer väckarklockan 5, frukost och sen bär det av till Dominica. Så spännande, bara hört och läst om hur vacker ön är och nu är det dags att utforska ön själva. Vi har aldrig varit norr om Martinique så nu blir det ny terräng och jag bara jublar.

Veckan som har gått har varit lugn med lite sköna inslag. Vårt paket som vi skulle få den 17:e till Le Marin hämtade vi ut på flygplatsen igår och gick själva till tullen. Så det blev två besök på flygplatsen denna veckan.

Får börja från början, hyrde en bil på måndagen med Kurt för att hämta upp Robert på flygplatsen. Stack iväg på morgonen och inhandlade lite saker som finns i dessa enorma shoppingcenter. Om det är nått det är gott om på ön så är det bilar och affärer etc. kring huvudstaden Fort De France.

Robert kom punktligt på eftermiddagen och sen bar det av hem till båtarna. Var kul att ut och se sig omkring lite. Vi åkte runt hela ön när Emil och Linnea var här i våras.

Har varit lite sämre väder denna veckan, mer regn och inte lika varmt. Kollade vattentempen idag, 29,1 grader. Fixade lite småsaker med båten, promenerade under tisdag och onsdag.

Vårt getingbo vi hade på Trinidad är nu borta. Tompi klättrade upp och kollade samtidigt som han gjorde liten besiktning på masten. Skall byta till en led ankarlampa i toppen. Vi använder vår ankarlampa i aktern på nätterna som är vår primära.

Naturen på södra delen är nästan som landsbygden i England eller Frankrike. Fina gröna kullar med massa kor. Dom har en speciell ko sort på ön.

Luddes bonusmatte, Janne, introducerade Geocaching i somras för oss. Hade nät så vi passade på. Är kul för gömman ligger oftast på nån vacker eller speciell plats. Vi tog några stycken en dag.

Många träd blommar nu. Tompi nyser och nyser, måste vara lite allergiskt. Stod och tittade på ett vackert träd och ser hur massa stora larver äter upp träden.

Under veckan kom det lite svenska båtar. Åt sådan god guldmakrill hos Mats en kväll. Han hade panerat fisken och bara lite kryddor. Guldmakrill står på önskelistan nu över nästa fiskfångst.

Läste det var julmarknad i Fort De France under helgen. Lite rastlösa blir vi ju om vi ligger still för länge så på torsdagen seglade vi upp till huvudstaden, 24 Nm. Fin segling som stundtals blev ”kaotisk” då vinden kom från alla håll och kanter bakom bergen.

Vi kom på att när vi följde vårt paket så fanns det ju här i huvudstaden. Gick till turistbyrån som hjälpte oss ringa Fedex, och på fredagsmorgonen tog vi flygbussen och hämtade upp det som ni såg. Så jäkla bra 🙂 och personalen på Fedex var supertrevliga och hjälpsamma.

När väl paketet var i vår famn bestämde vi oss för att dra oss norrut då lite busvindar kommer på måndag. Regnet öste ner mer eller mindre hela fredagen så vissa saker blev inställda på julfestligheterna. Gräsmattan i parken var så gyttjig.

Vi handlade massa mat igår så boxarna är fullmatade. Klarerade ut också i båtaffären. Så smidigt när man är inom EU. På kvällen skulle vi strosa runt men då massa blev inställt hamnade vi på en mexikansk restaurang istället, så gott. Helt plötsligt kommer 3 män och börjar sjunga för oss vid vårt bord, riktigt duktiga var dom.

Måste ju berätta att Krölle (vår fösta segelbåt vi hade) är på väg över Atlanten. En Stockholmsfamilj köpte den och nu är sönerna på väg över.

Idag stack vi tidigt mot Saint Pierre, 12 Nm norrut. Gammal stad som har massa kultur. 1902 fick vulkanen Pelee ett utbrott och hela staden utplånades förutom en som satt i fängelset. Vi har varit sugna på att gå upp till vulkanen under veckan men det krävs bra väder, så kändes inte aktuellt.

Tvättat här idag både maskin och handtvätt. Hos oss är det Tompi som har vallningar på natten. Blir nog bättre och bättre klimat för T på nätterna då December är den kyligaste månaden och vi seglar norrut.

Sett en hel del flygfisk men inga delfiner. Hoppas dom vill leka lite med oss snart.