St Lucia & Martinique

Vi fick några riktigt goa seglingar norrut. Till St Lucia var det sån skön dag, ibland låg vi i 2 knop och blev inte ens rastlösa. Var 57 Nm till Rodney Bay och fastän vi startade tidigt kom vi fram när det var kolsvart, medelfarten inte hög.

Slängde ut spöt och efter bara några minuter var både drag och krok borta, en stor firre tog rubbet när vi skulle dra in den. Satte på nytt drag som hängde efter och wips var det napp igen. Vi hade bekymmer få upp den, tog vår stora krok och satte den i Barracudan och hjälptes åt få den ombord. Vi var som barn och så stolta.

Fick veta av en vän att större Barracudor är giftiga, så filéerna åkte överbord. Forskat lite mer i detta med Barracudor och dess gift. Söder om Martinique kan man äta dom mindre medans norr om Martinique skall man inte äta dom alls. Dom äter massa rev fiskar och dessa kan vara farliga för oss människor har vi fått förklarat för oss. Så nu satsar vi på annan fisk framöver.

Är alltid skönare komma fram när man har dagsljus men hade varit i Rodney Bay tidigare så visste hur det såg ut. När vi sakta glider mot bukten kör vi på nått, bang säger det. Säkert nån kokosnöt eller planka, men det låter bra i båten och helt omöjligt se. Absolut ingen fara men det är detta som är lite ”kymigt” då det kan vara fiskenät som kan fastna i propellern eller rodret. Nya platser försöker vi alltid komma fram till i dagsljus.

På söndagen gick vi till tvättinrättningen där dom även fyller alla slags gasolflaskor. Fyllde på vår stora flaska till spisen och vår mindre till grillen. Kan vara svårt att fylla vissa flaskor överallt då alla har olika system.

Under tiden vi väntar på gasolflaskorna flanerar vi runt och blir vittne till en MC olycka precis vid oss. Killen flyger av hojen precis där vi går. Tompi stänger av MC och jag pratar med killen och samlar ihop hans saker som flugit iväg och en kille stannar sin bil och ringer ambulans. Hans fot var nog helt av och han var helt chockad. När det samlades massa folk lämnade vi platsen. Drömde mardrömmar om detta sen på natten. Stackars kille, bara hoppas han fick bra hjälp.

Kom inte iväg förrän på måndagsmorgonen, då det bar av till Le Marin på Martinique. Världens seglings Mekka, båtar precis överallt och så många. Fick en urkul segling hit, låg mellan 40 och 60 grader och drygt 10 m/s blåste det. Då kom tävlingsinstinkten fram igen och hade en båt vi seglade jämt med innan han fick reva lite och då hann vi få avstånd.

Här finns massa båtaffärer, så reservdelar är bra köpa här. Vi gjorde en lista på vad vi behövde och gav oss iväg. Fick tag i det mesta, kändes som mest slangar av dess olika slag. Blev lite båtmek och jag tog dingen in och tvättade när jag inte var assisterande hjälpreda. Lägga sig i rena sängkläder är lite lyxigt.

Klimatet här känns mycket bättre, havet fortfarande 29 grader men nätterna kan krypa ner till 24 grader. Tompi lidar på nätterna av värmen fastän vi har drag genom båten och fläktar.

Kurt kom nån dag efter oss hit. Tjötade om vad som hade hänt sen sist och blev ”boj” för Kurtan när han bytte kätting. Inte så lätt byta 60 meter kätting.

Martinique kändes väldigt civiliserat mot övriga öar vi besökt. Man märker på något sätt det är EU. Det roliga med att komma hit var att vi nu har sett julkalendern. Tittat ikapp oss och ser framemot att se den varje dag. Älskar julkalendern, tittar varje år.

När vi seglade in här såg vi ett stort fartyg ligga och undrade vad det var. Det visade sig att fartyget lastade ombord 78 st tävlingsbåtar som skulle fraktas till Frankrike.

När allt var klart gick vi ut till Saint Anne på torsdags eftermiddag, typ 2 Nm. Mycket härligare vatten och så mysiga stigar och natur runt om.

Fick besked i fredags vår beställning till ankarspelet skickats från Puerto Rico. Trodde det skulle komma fram början på veckan men fick följa länken på Fedex och där visade det sig den 17 dec, 9 PM skall paketet levereras till Le Marins hamnkontor. Vi får se vad vi hittar på till dess.

Varit härliga promenader, joggingturer runt om. En kväll åkte vi in till byn, massa fransmän som är här på helgerna samt på semester.

Igår började jag fotografera olika slags krabbor. Så nästa vecka kommer säkert ett bildspel. Vissa är verkligen superläckra.

Imorgon skall vi åka och hämta Robert på flygplatsen. En svensk kille vi träffade i våras och kompis med Kurt. Tydligen lite strul med strejker, så vi får hoppas han kommer.

Vi har det extra gott nu med massa goda ostar ombord i alla dess slag. Redan haft 2 ostbrickor denna veckan. Ost är svårt få tag på övriga öar, både dyra och inte så goda.

Over and out från ett fullknökat kylskåp !

Published by

4 thoughts on “St Lucia & Martinique

1. Hej där
    Så mycke trevlig läsning o fina bilder
    Hoppas ni får napp av tonfisk! Det är ju supergott!
    Trevlig andra advent till er också
    Kramar Annika

1. Tonfisk hade varit riktigt gott att få upp och slänga på grillen. Nu är det mest tonfisk på burk
      Det blev julpyntat till sist.