Hejdå Tobago

Dagens bloggmiljö

Sista dagarna på Tobago var helt okej, havet låg fint och den mysiga atmosfären infann sig. Under onsdagen gjorde vi en liten buss utflykt till Plymouth……………….Tobagos bussförbindelse är en visa i sig själv. Väldigt billigt åka men tror inte det finns någon tidtabell.

Väntat 2 timmar på en buss som går var 45:e minut 🙂

Vi hittade en jättebra kaffebar som vi besökte dagligen, bra wi-fi, gott kaffe och jättego personal. Lite kul när man är på mindre ställen och stannar några veckor för man hittar ofta små guldkorn.

Vädret såg inte bra ut för att segla norrut och göra våra strandhugg så under torsdagen åkte vi till huvudstaden och klarerade ut. Väldigt trevlig personal på immigration och tullen. Avsegling kl 17 till Grenada.

Vi var så sugna på att ut och segla igen. Ville segla på natten då det rekommenderas för att undvika pirater. Tänkte att vi startar vid 5-tiden på eftermiddagen så kommer vi fram morgonen därpå, men icke då. Asta var som ett fullblod som bara ville segla på. Gamla damen var uppe i 11, 5 knop :). Blåste ca 15 – 20 knop (7-10m/s) halvvind med halvstora vågor.

Halv 3 var vi framme men vågade inte gå in i vikarna pga alla rev och bojar som finns där. Rundade Grenada och ankrade utanför huvudstaden St George istället. Det är inte lätt att komma fram på natten när det är kolsvart och på östsidan var det stora vågor.

Så dessa 89,4 NM enligt GPS ( log 87) gick snabbt fastän vi hade rev och inrullad genua. Tog in mer och mer segel då vi kände detta kommer gå för fort, men halvvind då är det svårt bromsa farten. Sista timmen började autopiloten pipa och la av. Plasten till kontakterna har givit upp. Lagat den provisoriskt.

Nått som jag märkt är att jag äntligen börjar titta åt rätt håll när jag skall över vägen, vänstertrafik här också.

Fredagen ägnades åt inklarering, besöka båtaffären för nya dynor då några gick till spillo på Trinidad. Men fy så dyra, skall se i fler affärer här på ön.

Lite strul verkar det bli med gamla Asta denna säsong. Ankarspelet läcker olja så vi måste få tag i en ny packbox. Blir nog att leta hos bilaffärerna. Har kontakt med vår kille på Trinidad ang vibrationerna från propelleraxeln. Avvaktar tills vidare. Men det är sånt som hör till 🙂

Igår strosade vi runt i huvudstaden, härlig stad.

Grenada är ett fantastiskt trivsamt land att vara i. Så fint vatten och underbar natur. Vi gjorde i april några riktigt grymma vandringar här. Nu när vi ligger ankrade här är det fullt med fisk i vattnet som man ser klart, fåglar som dyker ner för att fånga dom. Ett nöje att sitta i sittbrunnen och se fåglar, fiskar, stora containerfartyg och idag kom ett stort kryssningsfartyg in. Allt på en liten plats.

Vattentemperaturen visar samma här som på Tobago, 29,4 grader. Nätterna känns ändå lite lite svalare. Fläktat lite på kvällarna. Fick ett sånt härligt mess från Lisa när hon var ute och joggade i Luleå hur det knarrade för varje fotsteg och glittrade överallt. Varma nätter kan man nästan längta efter lite kyla.

Idag tog vi dingen in till en stor strand, Grand Anse. Flera hotell ligger här. Över 3 km lång är stranden och så mysigt gå i vattenbrynet.

Imorgon skall vi gå lite norrut och snorkla på under vattenskulpturer. Kanske kommer det lite videos. Det var synd vi inte fick köra drönaren på Tobago (måste ha tillstånd) över stränderna när vågorna bröt.

Over and out och Hipp Hipp Hurra för alla pappor idag !

Published by

2 thoughts on “Hejdå Tobago

1. Hej på er!
    Gott att höra att ni har det bra Har precis avslutat en gomiddag på Noonas, med Frillesåstjejerna, och det är snart dags för Mia Skäringer. H får fira farsdag med A o D.