Första seglatsen till El Hierro

Nu är vi på El Hierro, känslan att vara på väg infann sig hos oss båda i fredags. Finns det nån bättre känsla ?

Denna veckan har vi gjort det sista ”viktiga” med Asta och hängt mest nere i hamnen med lite vandringar upp till Los Llanos genom bananodlingarna. En kväll satt vi en båt och vi var från 6 olika länder, häftigt, alla blir lika då man har ett gemensamt intresse. Skön avslappnad känsla.

Skönt få hjälp att översätta tyska till engelska
Många att prata med

Radarn glappade men efter felsökning hittades felet så nu är den som ny. Stor som attan men bra med sina 20 år på nacken. Furono är fantastiska när man ringer och undrar nått.  Estephan från båtaffären kom ner med livflotten. Hans kompis fixade ställningen till livflotten, jäkla go kille, han ville verkligen allt skulle funka. Alla har varit så hjälpsamma. Våra dynor till sittbrunnen kom på torsdagen. En spansk kille som sydde dessa, kunde ingen engelska men resultatet blev väldigt bra.

Leverans av livflotten
Justering av ett glapp i radarn
Kryssningsfartyget lägger till i Tazacorte

Ett historiskt tillfälle skedde på torsdagen, första kryssningsfartyget någonsin la till i Tazacorte. 91 meter långt och inget speciellt men stor händelse. Lite festligheter under dagen innan fartyget styrde kurs till El Hierro.

Ser man tillbaka på dryga månaden vi varit iväg så har vi lärt oss massor om allt. Numera när vi handlar frukt och grönt så tar vi inte plastpåsar utan har med egna små tygpåsar till vår frukt. Fluke båten arbetar för att få bort plasten i våra hav. Sen vi började vara ute till havs för ett antal års sen har vi sett mer o mer plast i våra hav och verkligen reagerat.

Bananodlingar i mängder
Egna påsar vid inköp av frukt o grönt.

Kvällen innan avfärd kom Mirjam och Markus för att säga hejdå. Dom är på väg hem över vintern till Wien. Emelie en tjej från Holland som bor i Tazacorte gjorde ett jättefint armband till Annika med svensk/Canariska färgerna.

Armband från Emelie
Mirjam och Markus med båten Fluke

Så kom dagen vi skulle iväg. Stack från hamnen vid 8-snåret med hejdå vinkningar. Hissade segel och trodde detta blir en grym översegling. Visst blev den grym, helt oljeblankt hav halva tiden sen kom vind och vi kunde segla till Puerto de Le Estaca. Lite mer vind när vi kom till accelerationszonen som vid denna ön är öst om El Hierro. Man kan lägga till 10-15 knop minst på vindstyrkan.

Lämnar nu La Palma

Kom fram till en färjehamn med lite platser även för oss fritidsbåtar. Ser lite tråkig ut vid ankomsten men sånt härligt lugn och färger det är. I hamnen låg 6 segelbåtar varav Indian Summer var en. Enda nordborna vi har sett sen vi åkte hemifrån.

Vid ankomst till hamnarna ropar man upp på VHF:en och sen kommer som i denna hamnen polisen ner och möter upp. Polismannen här är verkligen allt i allo, sköter om hamnen, immigrationen, hjälpte till när det inte fanns hyrbilar att hyra till Indian Summer. En stabil och hjälpsam polis helt enkelt.

Vy från sittbrunnen vid solnedgång

Igår fick vi monterat livflotten, satte dit namnet Asta på gummibåten och allmänt skrotade runt. På kvällen kom Gunnel o Carl-Axel över på middag och fick se vårt spritförråd som vi fick med i köpet, massa flaskor och kristallglas med gamla båtnamnet ingraverat. Fd ägarna var ”unika” i sitt slag. Sammanfattningsvis fortsätter livet vara jäkligt härligt. Börjar sakta sakta lära oss att man inte behöver ha bestämt vad som skall hända utan saker och ting blir som det blir. Avslutar med foton på nya dynorna och livflotten samt så syns vi numera på Marine Traffic.